Wat willen we bereiken?

Het kernbegrip is samenwerking. We willen samen met de samenleving en partners doelen realiseren. Daarbij zijn we steeds op zoek naar nieuwe aansprekende vormen van samen doen. Vernieuwing is een hoofdkenmerk van dit programma. Als het gaat om samenwerking met inwoners heeft Gooise Meren participatie hoog in ’t vaandel staan. We nodigen inwoners uit om mee te denken en willen waar mogelijk functioneren als een participerende overheid, waarbij het initiatief ligt bij de inwoners. Kortom: Naar een participerende overheid. Daarvoor bieden we goede informatie en stimuleren zelforganisatie van inwoners. In onze dienstverlening kijken we naar de behoefte van onze inwoners, we zijn klantgericht en ondersteunend en streven naar efficiëntie. We willen meer doen met digitale mogelijkheden. We streven naar een krachtige doeltreffende samenwerking met medeoverheden, waarbij we zelfbewust en kritisch zijn op doelen en middelen.

Doelenboom

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1 Participerende overheid

1.1.1 Burgerparticipatie

In gesprek met de samenleving

De gemeente wil op de hoogte zijn van wat er speelt in de wijk of buurt. Daarom gaan we ook in 2019 het gesprek aan met inwoners op een manier die inwoners prettig vinden. Hiervoor worden werkvormen gebruikt en gecombineerd die het onderling gesprek stimuleren en het contact versterken. Het streven is om een gemêleerde groep inwoners te bereiken, ook de inwoners die minder goed bereikbaar en/of zichtbaar zijn of die niet makkelijk participeren. Die worden opgezocht op plekken waar ze al komen en op een laagdrempelige manier uitgenodigd hun mening te geven of mee te doen.

Wijkagenda

Plannen voor de wijk of buurt worden samen met bewoners en ondernemers gemaakt. Het zo vroeg mogelijk betrekken van inwoners en samen met hen de opgave en het speelveld te bepalen is vertrekpunt. Dit leidt tot een gezamenlijke wijkagenda. In 2019 wordt dit gecontinueerd. In 2019 is er voor de wijken waar een platform functioneert een gezamenlijke wijkagenda.

Inwonerpanel Gooise Meren Spreekt!

Het inwonerspanel wordt ook in 2019 gecontinueerd. Het panel heeft inmiddels een groot aantal deelnemers (circa 2.200) en is goed in te zetten voor belangrijke onderwerpen. Per jaar zullen minimaal twee onderzoeken worden uitgezet onder de leden van het inwonerspanel. In 2019 wordt onderzocht en uitgevoerd hoe inwoners meer geactiveerd kunnen worden met specifiek aandacht voor jeugd. We gaan specifieke acties uitvoeren om jeugd te interesseren voor het inwonerspanel (briefpersoonlijke uitnodiging, jeugd onderwerpen, koppelen actie jeugdbeleid, etc.).

Jeugd

We stimuleren dat meer jeugdigen zich interesseren voor de lokale maatschappelijke onderwerpen en politiek: Dat doen we in 2019 met de volgende activiteiten:

  • Scholen komen langs op het gemeentehuis, krijgen een rondleiding en leren wat de gemeente doet.
  • We willen kinderen kennis laten maken met de gemeente en politiek. Ze ervaren hoe de democratie werkt, hoe het gemeentebestuur in elkaar zit en hoe je een voorstel maakt.

Vernieuwingsagenda lokale democratie

Een goed werkende democratie is meer dan kaders en wetten. Het gaat om mensen. Zij maken de democratie. Immers, democratie is een kwestie van doen, een praktijk van continu oefenen, leren door te experimenteren en vervolgens innoveren samen met de deelnemers aan onze democratische samenleving. Daarover hoort een op te stellen vernieuwingsagenda te gaan: het versterken en vernieuwen van de werking van de democratie, gekoppeld aan inhoudelijke onderwerpen die het leven van mensen raken.

Ervaringen participatietraject

We gaan twee keer per jaar met raad en betrokken stakeholders in gesprek over de ervaringen die we gezamenlijk hebben met betrekking tot het participatietraject. We zullen dit doen op basis van een praktijkcasus die bepaald wordt in overleg met de raad of een afgevaardigde groep van de raad. We nemen hierbij de praktijk de maat. Doel is te leren van die ervaringen en op basis van die ervaringen steeds te verbeteren.

1.1.2 Wijk- en kerngericht werken

Vitale wijken

We streven naar vitale wijken. De behoeften en kwaliteiten van de bewoners staan daarbij centraal. We werken aan samenhang en samenwerking in verschillende domeinen. We beogen de kloof tussen overheid en inwoners te verkleinen. We bevorderen sociale participatie, de verantwoordelijkheid van de inwoner, samenwerking in de wijk en versterken interactie.

Sterke Sociale Basis

We werken aan een Sterke Sociale Basis: we willen in elke kern een ontmoetingsplek3 creëren waar inwoners terecht kunnen voor activiteiten, sociaal contact, informatie en advies en preventieve ondersteuning. Het buurthuis is een ontmoetingsplek die verbindt en deel uitmaakt van de identiteit van de buurt.

Lokaal overleg

Er wordt maandelijks (in vier overleggen voor alle kernen) een integraal lokaal overleg gevoerd met de politie, sociale partners en gemeente. Hierdoor ontstaat een integraal beeld op wat speelt in de wijken/kernen. Daardoor kan sneller worden ingespeeld op situaties die zich voordoen op zowel sociaal als fysiek gebied.

Pilot Wijkvisie

In 2019 worden de voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van een pilot om een wijkvisie met bijbehorende wijkagenda samen met (wijk)bewoners) tot stand te brengen die waar mogelijk voor de uitvoering kan aangrijpen op bestaande budgetten en projecten

Wijkwethouder

Op basis van de evaluatie van het wijkwethouderschap wordt de rol van de wijkwethouder versterkt. De wijkwethouder is het bestuurlijke 'oog en oor' in de wijk. De wijkwethouder stimuleert het ontplooien van initiatieven in de wijk. De wijkwethouder trekt actief de wijk in en is aanwezig bij evenementen in de wijk. 3 Zie programma 7 Zorg en Welzijn, Jeugd en Onderwijs

Pilot Thuis in Westereng

We bouwen voort op de inzichten en uitkomsten van de pilot ‘Thuis in de Westereng’ en onderzoeken welke rol ‘schakelplaatsen’ (zoals de Broedplaats) en sleutelfiguren kunnen spelen in andere buurten. We zien in de Westereng voorzichtige positieve ontwikkelingen, mede door de focus op kansen en uitdagingen. Die ontwikkeling is nog kwetsbaar en daarom blijven we nauw betrokken bij initiatieven die door de bewoners zijn opgepakt en ondersteunen we deze daar waar mogelijk. Uitgangspunt is onderzoekend te bouwen aan de vitaliteit van wijken. Hiervoor staat de samenwerking met de bewoners centraal en wordt per opgave bekeken welke partijen er nog meer worden betrokken.

Wijktafels

We werken in 2019 aan de doorontwikkeling van de wijktafels. Een wijktafel vormt het coördinatie punt van de acties die lopen in een wijk. Coördinatie om te zorgen voor samenhang en integraliteit. Aan de wijktafel worden één keer per zes weken per kern de lopende en nieuwe initiatieven besproken. Deze worden besproken aan de hand van een gezamenlijk met inwoners opgestelde wijkagenda. Van deze interne wijktafels gaan we een doorontwikkeling maken naar wijktafels in de wijken. Ook de bestaande bewonersplatforms worden uitgenodigd om onderdeel uit te maken van deze wijktafels. De inzet is om twee maal per jaar per wijk en in de wijk een wijktafel te organiseren.

1.1.3 Initiatieven

Initiatieven

Wat bewoners – met hun buren en andere netwerken- investeren in hun buurt vinden wij van onschatbare waarde. Deze krachten willen wij ook in 2019 versterken en ondersteunen. Dit door de juiste verbindingen te leggen tussen en met initiatiefnemers, kennis te delen maar ook als dat nodig is bij bijvoorbeeld (kleine) initiatieven die bijdragen aan de sociale, duurzame, culturele en economische ontwikkeling van de buurt ook in financiële zin te ondersteunen. Dit loopt via de initiatieventafel. In 2019 vergroten we de zichtbaarheid en vindbaarheid van de initiatieventafel door de tafel roulerend in de wijken te plaatsen. Ook ontwikkelen we beleid voor de financiering van inwonersinitiatieven. Verder investeren we in extra menskracht om inwoners te ondersteunen bij het mogelijk maken van hun plannen.

Right to Challenge / Right to Bid

In 2018 is gestart met de verkenning van het concept Right to Challenge ‘het Recht om Uit te dagen’, door deelname aan het leeratelier van de VNG. In 2019 wordt op basis van de verkenning het Right to Challenge verder geconcretiseerd. Die concretisering bestaat uit het formuleren van een aanpak voor Gooise Meren voor de komende jaren. Die aanpak zullen we gezamenlijk formuleren (gemeente, initiatiefnemers, partners). Ook willen we de mogelijkheden onderzoeken van Right to bid: het recht van burgerinitiatieven om maatschappelijk vastgoed te kopen.

Initiatieven platform

We dragen bij aan de ontwikkeling van een digitaal initiatieven platform waar initiatiefnemers (en belangstellenden) informatie kunnen uitwisselen. Het platform draagt bij aan de zichtbaarheid van initiateven en de versterking ervan.

1.1.4 Inwonersorganisatie

Doorontwikkeling inwonersorganisaties

We blijven ondersteuning bieden bij de doorontwikkeling van de buurtplatforms, Stadsraad en Dorpsraad. Daarbij hebben we oog voor en streven we gezamenlijk (gemeente, platform, inwoners) naar het zijn van een afspiegeling van de wijk. Binnen de kern Bussum zijn meerdere buurtpreventieverenigingen actief. Buurtpreventieverenigingen zijn er om de veiligheid en leefbaarheid in de wijk te vergroten. Met een aantal Buurtpreventievereniging zijn verkennende gesprekken gevoerd om zich door te ontwikkelen naar een buurtplatform. Die doorontwikkeling zullen wij ook in 2019 ondersteunen.

1.2 Inclusie

We willen dat alle inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving. Elk mens moet kunnen leren, wonen, werken, sporten, deelnemen aan activiteiten, vrienden maken en houden. De gemeente kan de inclusieve samenleving niet alleen realiseren. Dat lukt alleen sámen met alle inwoners, ondernemers en maatschappelijk partners. Daarom voeren we in de komende collegeperiode een programma Inclusie uit:

  • We werken aan de bewustwording dat mensen (vaak ongewild) worden buitengesloten en welke rol iedereen daar zelf in speelt (via campagnes en allerhande activiteiten).
  • We zorgen ervoor dat we in ons beleid en uitvoering (beter) gebruik maken van ervaringsdeskundigheid.
  • We maken procesmatige en inhoudelijke inzichten uit ons inclusie beleid en de uitvoering ervan toegankelijk voor gemeenten en andere overheden.
  • We wisselen informatie uit met andere koplopersgemeenten om ervan te leren en ons eigen programma te verrijken.
  • We vragen aandacht voor online toegankelijkheid, toegankelijke communicatie en inclusief werkgeverschap.
  • We gaan een nulmeting toegankelijkheid dienstverlening Burgerzaken en KCC verrichten en onderzoeken knelpunten bij de informatie over toegankelijkheid van voorzieningen.
  • We voeren pilot in het winkelgebied Centrum Bussum uit, kijken naar buitenruimte gemeentehuis, werken met een checklist levensloopbestendig inrichten, kijken naar de toegankelijkheid van de openbare ruimte en lichten ons vergunningenbeleid door.
  • Met ondernemers, belangenorganisaties en ander belanghebbenden versterken we de inclusieve arbeidsmarkt.
  • We kijken naar voor activiteiten mensen met psychische aandoeningen, inclusief sporten en bewegen, hebben extra aandacht voor Vrije Tijd in het kader van de Week van de Toegankelijkheid.

1.3 Klantgerichte dienstverlening

1.3.1 Dienstverlening digitaal

Digitalisering papieren archieven burgerzaken

Voor Burgerzaken worden van de fusie de papieren archieven gedigitaliseerd en deze digitale dossiers worden gekoppeld aan de persoonsgegevens van de burger. Digitale archivering is de sleutel tot optimale dienstverlening. De digitalisering van producten zal tot gevolg hebben dat burgers sneller geholpen worden aan het loket. Verzoeken van burgers en ondernemers worden sneller afgehandeld in de backoffice. Burgers die informatie aanvragen worden direct geholpen via telefoon, mail of overige digitale kanalen. Hiermee voldoen wij ook aan de gestelde kwaliteitseisen. Na uitvoering in 2019 besparen we aanzienlijk op capaciteit in de backoffice en frontoffice van Burgerzaken.

Digitale producten

We werken aan de doorontwikkelen van digitale producten voor inwoners waar gebruikersgemak en self service centraal staan.

Fraudebestrijding (valse identiteit) speelt een steeds belangrijkere rol bij de producten die worden aangevraagd bij de loketten. Fraude kost de samenleving miljoenen op jaarbasis en juiste identificatie bij de aanvraag van identiteitsdocumenten of producten waarbij identiteit vaststelling vereist is kan met ondersteuning van apparatuur worden vereenvoudigd. Middels deze investering worden processen geautomatiseerd waardoor de klant ook sneller geholpen gaat worden.

Klantvolgsysteem

We willen een nieuw klantvolgsysteem aanschaffen waarbij de burger adequater wordt bediend en gevolgd. Door het inzetten van een brede Frontoffice, kunnen grotendeels vragen van burgers in 1x worden afgehandeld. Hiervoor is verbreding/verdieping van kennis van processen en systemen vereist. Ook het aanschaffen van een klantvolgsysteem is een vereiste. Deze ontwikkelingen vragen op korte (1 jaar) en middellange (2 a 3 jaar) termijn meer capaciteit voor begeleiding en implementatie.

Bevolkingsgroepen die niet digitaal (kunnen) werken

Bevolkingsgroepen die niet digitaal (kunnen) werken zullen wij passende alternatieven aanbieden. Hiervoor zullen we een serviceloket inrichten waar burgers begeleid worden bij de digitale aanvragen en/of procedures. Burgers kunnen ook direct aan het loket geholpen worden. Dit loket bestaat uit medewerkers die kennis en vaardigheden hebben om deze doelgroepen optimaal te begeleiden.

Bestuurlijke stukken voormalige gemeenten

We willen de digitale archieven op de websites van de voormalige gemeenten toegankelijk te maken. Dan hebben inwoners, ondernemers en raadsleden toegang tot de raadsbesluiten uit de voormalige gemeenten.

1.3.2 Archief bij de tijd

Fusie Archiefdienst

In het Gooi en de Vechtstreek zijn in de loop der jaren twee archiefdiensten ontstaan.

  1. Het Streekarchief Gooi en Vechtstreek in Hilversum; voor de archieven van de gemeente Hilversum en die van Blaricum, Laren, Wijdemeren en van de regionale overheden.
  2. Het Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen in Naarden; voor archieven van de gemeente Gooise Meren en Huizen.

De colleges van burgemeester en wethouders van Gooise Meren en Hilversum hebben in 2017 besloten onderzoek te doen naar een voorgenomen fusie van de Archiefdiensten van Gooise Meren & Huizen en Hilversum. De verwachting is dat er eind 2018 / begin 2019 definitieve besluitvorming plaatsvindt over de fusie van de archiefdiensten.

Bij de rechtsvoorgangers van Gooise Meren zijn achterstanden ontstaan in de digitalisering van de archieven. We willen de archieven toegankelijk maken voor de inwoners. Het lopende onderzoek naar de fusie van het gemeentearchief met de archiefdienst van Hilversum maakt voorstellen voor structurele aanpassingen in de archiefbegroting op dit moment niet mogelijk, maar om aan bovenstaande doelstellingen te werken schieten de beschikbare mensen en middelen tekort.

1.3.3 Programma dienstverlening

De eisen aan de dienstverlening veranderen voortdurend. De ontwikkeling van de dienstverlening staat dus ook nooit stil. In 2018 hebben we een aantal verbeterslagen gemaakt met de organisatie van de dienstverlening. We hebben een aantal organisatorische aanpassingen doorgevoerd, met als doel klantvragen integraal af te handelen. We werken aan onze website en een eigen kennisbank, om ervoor te zorgen dat klantvragen zoveel mogelijk bij het eerste contact kunnen worden afgehandeld. We ontwikkelen een werkwijze om kleine verbeteringen in de dienstverlenende processen snel en efficiënt in de organisatie door te voeren. Hieronder vallen onder andere:

  • Kanaalsturing naar het digitale kanaal.
  • Professionaliseren van de afhandeling van klantprocessen zodat de kwaliteit omhoog gaat.
  • Efficiënter uitvoeren van werkzaamheden door het werk beter of anders te organiseren
  • mplementeren of doorontwikkelen van informatiesystemen zodat er een integraal klantbeeld is en consistente dienstverlening over alle kanalen wordt beleefd. Te denken valt aan kennisbank, klantsysteem etc.

1.3.4 Mediation

We willen bezwaren van inwoners op besluiten van de gemeente oplossen zonder dat een juridisch traject nodig is. Dat doen we door een nieuwe werkwijze in te voeren, te investeren in premediation en de kennisdeskundigheid van de vakafdeling te verhogen. Na besluitvorming door het college van B&W volgt implementatie van de nieuwe werkwijze op de betrokken afdelingen.

1.3.5 Sturing en monitoring

We willen door middel van monitoring beoordelen of we onze doelen realiseren. Door dit te organiseren geven we afdelingen / beleidsmedewerkers de middelen in handen om prestaties te verbeteren. In het College- uitvoeringsprogramma staat op diverse plekken dat sturing en monitoring worden opgepakt. Dit past bij het streven van de gemeente om resultaten van inspanningen zichtbaar en toetsbaar te maken.

1.4 Samenwerken met overheden

1.4.1 Bestuurlijke samenwerking

We willen ons profileren in Regio en MRA op dossiers ruimte en mobiliteit, economie, en duurzaamheid We participeren in relevante bestuurlijke gremia. We beschikken over een strategische perspectief op doelen en middelen en zorgen voor inzet op dossiers die we belangrijk vinden.

Wat mag het kosten?

B/L

Productomschrijving

Rekening

2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Lasten

Bestuur

1.961.700

1.901.016

2.052.707

1.951.295

1.931.550

1.851.550

Bestuursondersteuning

1.442.836

948.166

704.235

459.606

497.277

459.656

Burgerzaken

2.109.786

2.185.141

1.941.681

1.441.181

1.494.381

1.474.381

Raadsondersteuning

483.614

565.151

550.622

550.622

550.622

550.622

Totaal Lasten

5.997.936

5.599.473

5.249.244

4.402.703

4.473.829

4.336.208

Baten

Bestuursondersteuning

-702.750

-172.420

-97.889

-98.289

-135.060

-97.439

Burgerzaken

-1.319.912

-1.353.334

-742.983

-582.983

-622.983

-582.983

Raadsondersteuning

-213

Totaal Baten

-2.022.874

-1.525.754

-840.872

-681.272

-758.043

-680.422

Resultaat voor bestemming

3.975.062

4.073.719

4.408.372

3.721.431

3.715.786

3.655.786

Programma 1 toevoegingen Reserves

Programma 1 onttrekkingen Reserves

Programma 1 reserves saldo

-

-

-

-

-

-

Resultaat na bestemming

3.975.062

4.073.719

4.408.372

3.721.431

3.715.786

3.655.786

Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2019 ten opzichte van 2018

(V/N)1

Verschil

Programma 1

N

335.000

Vanuit het Cup is een aantal posten in de begroting verwerkt:

Transitie inclusieve samenleving (dekking uit algemene reserve, progr. 9)

N

85.000

Democratische vernieuwing (dekking uit algemene reserve, progr. 9)

N

100.000

Diverse verbeteringen dienstverlening aan inwoners (o.a. digitalisering)

N

445.000

Besparing capaciteit als gevolg van digitalisering dienstverlening

V

75.000

Permanente doorontwikkeling organisatie

N

150.000

Het toegankelijk maken van de websites voormalige gemeenten Naarden, Muiden en Bussum

N

45.000

Verlenging geldigheidsduur paspoorten

In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Vanaf 2018 gaan gemeenten de effecten merken van de langere geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten.

N

325.000

Organisatieontwikkeling

Vanuit de Perspectiefnota 2017 is voor de jaren 2017 en 2018 budget beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van de organisatie.

V

500.000

Verkiezingen

In 2019 worden er drie verkiezingen gehouden, t.w. Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen (20 maart), en Europees Parlementsverkiezingen (23 mei).

N

139.000

Lagere doorbelasting omdat o.a. het onderdeel DIV nu rechtstreeks naar het product overhead is doorbelast

V

295.000

Overige verschillen

V

39.000

1 V/N = voordeel/nadeel

financieel Beeld CUP 2019-2022

CUP activiteiten (bedragen in €)

2019

2020

2021

2022

Programma 1

595.000

155.000

80.000

80.000

Democratische vernieuwing

Inwonerspanel

5.000

Website lokale initiatieven, incl. beheer

45.000

5.000

5.000

5.000

Verkenning vernieuwing lokale democratie

50.000

Dekking democratische vernieuwing uit Alg Reserve

-95.000

Initiatieven inwoners/'right to challenge'

25.000

-

-

-

Inclusie

Transitie inclusieve samenleving

85.000

100.000

80.000

-

Dekking inclusieve samenleving uit Reserve Sociaal Domein

-85.000

-100.000

-80.000

Dienstverlening

Digitalisering papieren archieven

100.000

-

-

-

Doorontwikkeling digitale producten voor inwoners

75.000

75.000

Besparing capaciteit agv digitalisering dienstverlening

-75.000

-75.000

-75.000

-75.000

Klantvolgsysteem

45.000

Telefonische hulp en huisbezoek

25.000

Programmatische ontwikkeling

100.000

Monitoringsysteem

55.000

Toegankelijk maken website archieven

45.000

Digitalisering Gemeentearchief

45.000

-

-

-

Permanente doorontwikkeling organisatie

150.000

150.000

150.000

150.000