Wat willen we bereiken?

In dit programma geven we aan wat we lokaal en in regionaal verband doen aan het verkeer, het parkeren en de openbare ruimte. We zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze kernen met aandacht voor doorstroming van verkeer op onze hoofdwegen en voor veiligheid en leefbaarheid in de kernen. Goed en toekomst-vast openbaar vervoer is een randvoorwaarde om de gemeente duurzaam in te richten en bovenal om zowel de binnenstad als belangrijke werk- en bezoekerslocaties bereikbaar en leefbaar te houden. Parkeren draagt bij aan een gemeente waar het aangenaam wonen en verblijven is en waar het goed ondernemen is, en dat op een structureel duurzame manier. Voor zowel bezoekers als bewoners van Gooise Meren willen we dat het parkeren zo eenvoudig en klantvriendelijk mogelijk wordt georganiseerd. Gooise Meren is een groene, duurzame gemeente met een rijke cultuurhistorie, ingeklemd in de drukte van de steden Utrecht, Amsterdam, Almere en Amersfoort. De kwaliteit van de leefomgeving is hoog, maar staat wel onder druk door overlast van wegen, verkeer, spoor en vliegtuigen. Het streven blijft om een kwalitatief hoogwaardig woon-, leef- en werkmilieu te realiseren waar inwoners, bedrijven en organisaties zich kunnen ontplooien en zelf (mede) vormgeven aan hun eigen leefomgeving.

Doelenboom

Wat gaan we daarvoor doen?

3.1 Bereikbare en veilige gemeente

3.1.1 Mobiliteitsplan met Actieprogramma Fiets

Voor verkeer en vervoer stellen wij beleid en heldere kaders op. Dat doen wij door in 2019 een Mobiliteitsplan op te stellen. In dat plan worden knelpunten benoemd, nieuwe ontwikkelingen besproken, hoofdwegenstructuren vastgesteld en wordt de basis gelegd om gebieden verkeersluw te maken. Wij willen middels een Actieplan Fiets het gebruik van de fiets bevorderen. Hierbij zetten wij ons in om bekende knelpunten op te lossen. In het plan worden ook ambities voor ’duurzame mobiliteit’ neergelegd (deelfietsen, deelauto’s). We gaan in 2019 ons beleid ten aanzien van oplaadpalen actualiseren.

3.1.2 Snelfietspaden/ doorfietspaden

Zowel de regio als de provincie hebben plannen voor “snelfietsroutes”. Wij streven er gezamenlijk naar om een netwerk van fietspaden van hoge kwaliteit te realiseren, waarvan te realiseren snelfietsroutes de ruggengraat vormen. Wij geven uitvoering aan de regionale intentieovereenkomst om ook in onze gemeente een snel- of doorfietsroute te realiseren. Wij haken hierbij aan bij lopende regionale initiatieven.

3.1.3 Verkeersveiligheid

Wij zorgen voor de beschikbaarheid van actuele ongevallencijfers. We stimuleren veilig verkeersgedrag van fietsers door zogenoemde ‘wachttijdvoorspellers’ toe te passen bij verkeerslichten. Wij hebben een helder beeld van verkeersveiligheid rond scholen en op schoolroutes. Verkeersveiligheidsknelpunten en oversteekproblemen in routes pakken wij aan. Wij hebben daartoe nauw contact met schoolbesturen. Wij stimuleren veilig fietsgebruik bij kinderen door verkeerseducatiemiddelen aan te dragen bij basisscholen.

3.1.4 Veilige wegen

We zorgen voor goed beheer van onze waardevolle voorzieningen zoals wegen, straatmeubilair, verlichting, verkeersvoorzieningen en bouwwerken. Alle openbare verhardingen houden we schoon, heel en veilig waarvan de gemeente op grond van de Gemeentewet wegbeheerder is. We voldoen aan het onderhoudsniveau voor verharding. We stellen strooizout beschikbaar voor gladheidsbestrijding door inwoners op stoepen. In 2019 starten we in en rondom de kernen Muiden en Muiderberg met uitvoering van de werkzaamheden die voortkomen uit het Wegenbeheerplan Muiden. Ook wordt het Handboek Inrichting Openbare Ruimte naar Gooise Meren geactualiseerd en aangevuld met technologische ontwikkelingen.

3.1.5 Toegankelijkheid in de buitenruimte

We doen allemaal mee. De buitenruimte nodigt ertoe uit dat ook mensen met een beperking er gebruik van kunnen en willen maken. Daarom besteden we aandacht aan routing en bewegwijzering in de buitenruimte voor inwoners, bezoekers, recreanten en toeristen.

3.2 Openbaar Vervoer

3.2.1 Goed en toekomst-vast openbaar vervoer

Goed openbaar vervoer is een essentiële voorwaarde om de gemeente bereikbaar en leefbaar te houden en de economie verder te laten groeien. Het houdt Gooise Meren en de regio ‘t Gooi aantrekkelijk om te wonen, te werken, te leren, te ondernemen en te bezoeken. In de nieuwe concessie openbaar vervoer 2021 zet de provincie Noord-Holland in op het slimmer inzetten van financiële middelen, waarbij onrendabele lijnen worden afgebouwd. Op- en uitstappunten dienen wel goed en gemakkelijk bereikbaar te zijn. Daarom willen wij het fietsgebruik bevorderen door bijvoorbeeld fietsparkeergelegenheid (o.a. bij stations Naarden-Bussum en Bussum-Zuid) te vergroten. Wij nemen daarnaast actief deel aan overleggen over de nieuwe concessie openbaar vervoer 2021 en daarmee samenhangende strategische keuzes.

3.2.2 Knelpunt snelwegen A1/A6

Gooise Meren is actief deelnemer in het MIRT-onderzoek (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) naar de gewenste mobiliteitsstructuur aan de oostkant van Amsterdam. We maken ons hard voor het toekomstscenario dat verbetering van het openbaar vervoer voorop stelt (bijvoorbeeld lightrail) en niet inzet op capaciteitsuitbreiding van de A1, behalve als wordt gekozen voor ondertunneling. Samenwerking met omliggende gemeenten is van groot belang.

3.2.3 Belemmeringen wegnemen “spoorse doorsnijding”

De drukke spoorlijn door Naarden en Bussum is een probleem voor de leefbaarheid, bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid voor beide kernen. Mensen moeten steeds langer wachten bij de spoorwegovergangen en het blijft drukker worden op de Gooilijn. Gooise Meren zet in op een duurzame en betaalbare oplossing. Op de korte termijn richten we ons op verbeteren van veiligheid rondom het spoor via het lopende project Snelheidsverbetering Naarden Bussum (ProRail). Voor de lange termijn richten we ons op het wegnemen van belemmeringen van de spoorse doorsnijding.

3.3 Klantvriendelijk en eenvoudig parkeren in Gooise Meren

Parkeren draagt bij aan een gemeente waar het aangenaam wonen en verblijven is en waar het goed ondernemen is, en dat op een structureel duurzame manier. Voor zowel bezoekers als bewoners van Gooise Meren willen we dat het parkeren zo gastvrij, eenvoudig en klantvriendelijk mogelijk wordt georganiseerd.

3.3.1 Parkeerregulering die bijdraagt aan de kwaliteit van wonen, werken en leven in Gooise Meren

De huidige parkeerregeling wordt geëvalueerd. De resultaten van deze evaluatie worden in 2019 als beleidsstuk gepresenteerd. In dit beleid wordt de huidige parkeerregeling aangevuld met elementen die de kwaliteit van wonen, werken en leven in Gooise Meren verbeteren. Tegelijkertijd zetten we in op de verdere ontwikkeling van de parkeerorganisatie. Deze doorontwikkeling is ingegeven vanuit onze wens om de dienstverlening richting onze inwoners, ondernemers en bezoekers verder te verbeteren. Wij denken hierbij aan professionalisering op het gebied van apparatuur en proces.

3.3.2 Kwaliteit parkeergarages

We gaan een onderzoek uitvoeren naar mogelijke verbetering in kwaliteit en gebruik van zowel de Olmen als Nieuwe Brink. De reserve Parkeren centrum Bussum kan eventueel ingezet worden voor verbetermaatregelen in kwaliteit en gebruik, die uit het onderzoek naar voren komen.

3.3.3 Parkeerbeleid met aandacht voor lokale situaties

De huidige parkeerregeling is uniform en vraagt om een lokale benadering. Het integreren van het parkeerbeleid in een centrumplan biedt uitkomst voor deze vraag. Hierdoor ontstaat maatwerk waardoor de leefbaarheid zo veel mogelijk wordt vergroot.

3.3.4 Inclusieve samenleving: parkeren voor doelgroepen

Diverse doelgroepen maken gebruik van de parkeergelegenheid in Gooise Meren. Aandacht voor een inclusieve samenleving is hierbij noodzakelijk. Wij willen de huidige mogelijkheden voor parkeren/ parkeervergunningen onder de aandacht brengen. Aan de hand van de evaluatie wordt dit aanbod zo nodig uitgebreid.

3.4 Leefbaarheid

3.4.1 Kwaliteit van de leefomgeving

Wij werken aan een leefbare woonomgeving die veilig voelt, beschikt over voldoende groen, naast schoon ook gezond is en die mogelijkheden biedt voor persoonlijke ontplooiing, zelfredzaamheid en ontspanning. Een groot deel van de negatieve invloed komt van buiten onze gemeente (vliegverkeer, spoor, snelwegen). Daarom zullen wij met andere overheden en private bedrijven voortdurend in gesprek blijven om deze invloed te beperken.

In 2018 is een nulmeting verricht naar leefbaarheid. Op basis hiervan wordt een conferentie gehouden die inzicht geeft in wat inwoners ervaren als zowel de grootste bron van ongenoegen als bron van genoegen. De uitkomsten van het onderzoek en de conferentie zijn een opmaat voor actieplan leefbaarheid.

We zorgen voor een objectief beeld van de mate waarin Gooise Meren te maken heeft met overlast op het vlak van geluid, fijnstof, bodemvervuiling, verkeersonveiligheid en aanverwante zaken. Wanneer hiertoe aanleiding is, zorgen we voor metingen.

We organiseren in samenwerking met de Regio, de belangenbehartiging rondom met name het wegnemen van belemmeringen van de spoorse doorsnijding, A1 en Schiphol. Daarbij is leefbaarheid een belangrijke invalshoek (naast mobiliteit).

De Wet milieubeheer verplicht gemeenten tot het opstellen van Geluidbelastingkaarten en een Actieplan geluid. De geluidsbelastingskaarten geven inzicht in de geluidbelastingen van weg-,rail-, industrie- en luchtvaartlawaai. Het Actieplan geluid stelt geluidbelastingsnormen vast op de gevel ten gevolge van het verkeer op lokale gemeentelijke wegen. Daarnaast laat het Actieplan zien welke bron- en ooverdrachtsmaatregelen overwogen worden om een bepaald geluidniveau op de gevel te bereiken. Een voorbeeld van een maatregelen is het toepassen van stil asfalt op drukke verkeerswegen in woongebieden. Het Actieplan geluid moet in 2018 worden vastgesteld. De Wet milieubeer geeft echter ruimte om het huidige Actieplan geluid 2013-2018 ongewijzigd vast te stellen voor de periode 2018-2023. Tevens geeft de Wet milieubeheer de ruimte om een nieuw Actieplan geluid vast te stellen in bijvoorbeeld 2019 of 2020. Dit geeft de mogelijkheid om de uitkomsten van de Meting Leefbaarheid en het Actieplan Leefbaarheid te verwerken in een nieuw vast te stellen Actieplan geluid. De geluidbelastingkaarten zijn begin 2018 reeds vastgesteld. We spelen in op signalen en verzoeken van inwoners rondom leefbaarheidsvraagstukken en zoeken samen met inwoners en organisaties naar oplossingen.

Wat mag het kosten?

TABEL

Investeringen

Het totaal aan voorgenomen investeringen voor dit programma in 2019 bedraagt € 8,2 miljoen (Herinrichting (cultuurhistorische) wegen, Openbare Verlichting, Gebiedsontwikkeling, Diverse investeringen, Verkeersregelinstallaties en Parkeervoorzieningen). Met het vaststellen van de begroting worden de volgende voorbereidingskredieten gevoteerd:

  • Verleggen parkeerplaats P2 (€ 50.000)
  • Mariahoeveweg (€ 200.000)
  • Vlietlaan (€ 100.000)
  • Burgemeester Van Wettumweg (€ 75.ooo),
  • Herenstraat (€ 40.250),
  • Olmenlaan (€ 40.250),
  • Energiestraat (€ 46-000),
  • Verder met de Vesting Muiden vervolg ( € 250.000)
  • Brug Willem Bilderdijkpark (€ 46.000)

Voor de andere voorgenomen investeringen worden in 2019 separate voorstellen aan u voorgelegd. De bijbehorende kapitaallasten zijn al in deze begroting verwerkt.

Financieel Beeld CUP 2019-2022

CUP activiteiten (bedragen in €)

2019

2020

2021

2022

Programma 3

75.000

-

-

-

Beleid leefbaarheid

100.000

Actieplan leefbaarheid

300.000

250.000

200.000

Dekking uitvoeringsplan leefbaarheid uit Algemene Reserve

-100.000

-300.000

-250.000

-200.000

Toegankelijkheid Openbare ruimte, incl. handboek

75.000

-

-

-

*Het Actieplan leefbaarheid is onderdeel van het product Natuur en Milieu op programma 5.