Rekenkamer

De raad kan de Rekenkamer inschakelen om het beleid van de gemeente te controleren. De Rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid. Heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil? Is het beschikbare geld goed besteed? Heeft de gemeente zich aan de regels, besluiten en wetten gehouden? Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.

Onderwerpen voor onderzoek

De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt en hoe zij het onderzoek aanpakt. Voor het bepalen van onderwerpen voor onderzoek luistert zij naar inwoners, raadsleden en de gemeenteraad.

Na afloop van een onderzoek komt de Rekenkamer met conclusies en aanbevelingen voor de gemeenteraad. De raad neemt hier een besluit over.

Een voorstel doen voor onderzoek

Als inwoner kunt u een onderwerp voor onderzoek voorstellen. Mail uw voorstel naar de Rekenkamer.

Omschrijf het onderwerp en vertel kort waarom u denkt dat een onderzoek nodig is. Wij laten u weten wat wij met uw voorstel doen. Bij onze afweging houden wij rekening met de vragen:

  • Geeft het onderzoek informatie die de gemeenteraad nog niet heeft?
  • Heeft het onderwerp een groot maatschappelijk en/of financieel belang?

Leden Rekenkamer

Op 20 december 2023 heeft de gemeenteraad van Gooise Meren de Rekenkamer ingesteld en 4 externe leden benoemd. De leden zijn benoemd voor 6 jaar.

  • Anton Barske (voorzitter)
  • Wilfred Goedmakers
  • Wouter Zijlman
  • Tello Heldring

Contact

Wilt u contact met de Rekenkamer? Stuur een e-mail naar Coby Vos, secretaris van de Rekenkamer. 

Jaarverslagen

Aan het einde van het jaar maakt de Rekenkamer een jaarverslag. Hierin staat welke onderzoeken zijn afgerond, welke nog lopen en of het beschikbare geld goed is besteed.

Lopende onderzoeken

- Sturen in de energietransitie

De Rekenkamer is in het derde kwartaal van 2024 gestart met een onderzoek, waarin wordt uitgezocht en onderzocht hoe de gemeenteraad kan sturen en in positie kan worden gebracht in de energietransitie. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau KplusV. Het doel van het onderzoek is er met name op gericht om in beeld te brengen op welke manier wordt gestuurd op de energietransitie in de gemeente Gooise Meren en welke rollen de gemeenteraad daarin heeft.

 

Afgeronde onderzoeken

12.  Toezicht en Handhaving, Openbare Orde & Veiligheid (2025)

11. Grip op de Buitenruimte (2025)

10. Dienstverlening (2023)

9. Processen Jeugdzorg (2022)

8. Effectiviteit woonbeleid (2022)

7. Buurtparticipatie in Gooise Meren (2021)

6. Externe inhuur in de gemeente Gooise Meren (2020)

5. Quickscan Jeugdzorg Gooise Meren (2020)

4. Sturing grote projecten (2019)

3. Grip op regionale samenwerking (2018)

2. Privacy in het Sociaal Domein (2017)

1. Effectmeting onderzoek Lokaal Economisch Beleid (2017)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderzoeksprotocol Rekenkamer Gooise Meren