Rekenkamer
De raad kan de Rekenkamer inschakelen om het beleid van de gemeente te controleren. De Rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid. Heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil? Is het beschikbare geld goed besteed? Heeft de gemeente zich aan de regels, besluiten en wetten gehouden? Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.
Onderwerpen voor onderzoek
De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt en hoe zij het onderzoek aanpakt. Voor het bepalen van onderwerpen voor onderzoek luistert zij naar inwoners, raadsleden en de gemeenteraad.
Na afloop van een onderzoek komt de Rekenkamer met conclusies en aanbevelingen voor de gemeenteraad. De raad neemt hier een besluit over.
Een voorstel doen voor onderzoek
Als inwoner kunt u een onderwerp voor onderzoek voorstellen. Mail uw voorstel naar de Rekenkamer.
Omschrijf het onderwerp en vertel kort waarom u denkt dat een onderzoek nodig is. Wij laten u weten wat wij met uw voorstel doen. Bij onze afweging houden wij rekening met de vragen:
- Geeft het onderzoek informatie die de gemeenteraad nog niet heeft?
- Heeft het onderwerp een groot maatschappelijk en/of financieel belang?
Leden Rekenkamer

Op 20 december 2023 heeft de gemeenteraad van Gooise Meren de Rekenkamer ingesteld en 4 externe leden benoemd. De leden zijn benoemd voor 6 jaar.
- Anton Barske (voorzitter)
- Wilfred Goedmakers
- Wouter Zijlman
- Tello Heldring
Contact
Wilt u contact met de Rekenkamer? Stuur een e-mail naar Coby Vos, secretaris van de Rekenkamer.
Jaarverslagen
Aan het einde van het jaar maakt de Rekenkamer een jaarverslag. Hierin staat welke onderzoeken zijn afgerond, welke nog lopen en of het beschikbare geld goed is besteed.
- Jaarverslag 2024
- Jaarverslag 2023
- Jaarverslag 2022
- Jaarverslag 2021
- Jaarverslag 2019 en 2020 (PDF, 1,94 MB)
- Jaarverslag 2018 (PDF, 641 kB)
- Jaarverslag 2016/2017 (PDF, 272 kB)
Lopende onderzoeken
- Sturen in de energietransitie
De Rekenkamer is in het derde kwartaal van 2024 gestart met een onderzoek, waarin wordt uitgezocht en onderzocht hoe de gemeenteraad kan sturen en in positie kan worden gebracht in de energietransitie. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoeksbureau KplusV. Het doel van het onderzoek is er met name op gericht om in beeld te brengen op welke manier wordt gestuurd op de energietransitie in de gemeente Gooise Meren en welke rollen de gemeenteraad daarin heeft.
Afgeronde onderzoeken
12. Toezicht en Handhaving, Openbare Orde & Veiligheid (2025)
- Aanbiedingsbrief
- Onderzoeksrapport Toezicht en Handhaving, Openbare Orde & Veiligheid
- Bestuurlijke reactie
- Raadsbesluit
11. Grip op de Buitenruimte (2025)
10. Dienstverlening (2023)
- Aanbiedingsbrief
- Bijlage bij aanbiedingsbrief
- Onderzoeksrapport 'We willen op eigen benen staan'
- Bestuurlijke reactie 12-12-2023
- Aanvullende bestuurlijke reactie 5-3-2024
- Raadsbesluit
9. Processen Jeugdzorg (2022)
- Aanbiedingsbrief
- Onderzoeksrapport Processen Jeugdzorg Rekenkamercommissie Gooise Meren
- Overview onderzoek Jeugdzorg Gooise Meren met aanbevelingen
- Bestuurlijke reactie
- Bijlage 1 - Schets regievoering
- Raadsbesluit aanbevelingen Processen Jeugdzorg
- Aangenomen motie Rapportages voortgang jeugdzorg
8. Effectiviteit woonbeleid (2022)
- Aanbiedingsbrief
- Onderzoeksrapport Effectiviteit woonbeleid
- Infographic Onderzoek effectiviteit woonbeleid
- Bestuurlijke reactie
- Raadsbesluit aanbevelingen Effectiviteit Woonbeleid
7. Buurtparticipatie in Gooise Meren (2021)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 51 kB)
- Onderzoeksrapport Buurtparticipatie in Gooise Meren (PDF, 514 kB)
- Bestuurlijke reactie rapport Rekenkamercommissie (PDF, 104 kB)
- Raadsbesluit aanbevelingen Buurt en Burgerparticipatie
6. Externe inhuur in de gemeente Gooise Meren (2020)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 23 kB)
- Onderzoeksrapport Externe Inhuur in de gemeente Gooise Meren (PDF, 828 kB)
- Bestuurlijke reactie op onderzoek Rekenkamercommissie (PDF, 150 kB)
- Raadsbesluit Rekenkamercommissie onderzoek externe inhuur (PDF, 44 kB)
- Motie VVD Verantwoording externe inhuur (PDF, 192 kB)
5. Quickscan Jeugdzorg Gooise Meren (2020)
- Aanbiedingsbrief Quickscan Jeugdzorg (PDF, 64 kB)
- Eindrapportage Quickscan Jeugdzorg Gooise Meren (PDF, 741 kB)
- Brief bestuurlijke reactie Rekenkamerrapport Jeugdzorg (PDF, 157 kB)
- Raadsbesluit Quickscan Jeugdzorg (PDF, 40 kB)
4. Sturing grote projecten (2019)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 140 kB)
- Eindrapport sturing grote projecten (PDF, 449 kB)
- Brief college reactie onderzoek rekenkamercommissie (PDF, 84 kB)
- Raadsbesluit aanbevelingen rekenkamercommissie (PDF, 103 kB)
3. Grip op regionale samenwerking (2018)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 155 kB)
- Onderzoeksrapport Grip op samenwerking (PDF, 2,53 MB)
- Oude Bestuurlijke reactie Rekenkamerrapport (PDF, 162 kB)
- Nieuwe Bestuurlijke reactie Rekenkamercommissie (PDF, 154 kB)
- Reactie Rekenkamercommissie op nieuwe bestuurlijke reactie (PDF, 90 kB)
2. Privacy in het Sociaal Domein (2017)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 139 kB)
- Onderzoeksrapport Privacy in het Sociaal Domein (PDF, 1,10 MB)
- Bestuurlijke reactie (PDF, 136 kB)
1. Effectmeting onderzoek Lokaal Economisch Beleid (2017)
- Aanbiedingsbrief (PDF, 176 kB)
- Onderzoek Lokaal Economisch Beleid (PDF, 512 kB)
- Bestuurlijke reactie (PDF, 139 kB)