Rekenkamer

De raad kan de Rekenkamer inschakelen om het beleid van de gemeente te controleren. De Rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid. Heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil? Is het beschikbare geld goed besteed? Heeft de gemeente zich aan de regels, besluiten en wetten gehouden? Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.

Infographic

Onderwerpen voor onderzoek

De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt en hoe zij het onderzoek aanpakt. Voor het bepalen van onderwerpen voor onderzoek luistert zij naar inwoners, raadsleden en de gemeenteraad.

Na afloop van een onderzoek komt de Rekenkamer met conclusies en aanbevelingen voor de gemeenteraad. De raad neemt hier een besluit over.

Een voorstel doen voor onderzoek

Als inwoner kunt u een onderwerp voor onderzoek voorstellen. Mail uw voorstel naar de Rekenkamer.

Omschrijf het onderwerp en vertel kort waarom u denkt dat een onderzoek nodig is. Wij laten u weten wat wij met uw voorstel doen. Bij onze afweging houden wij rekening met de vragen:

  • Geeft het onderzoek informatie die de gemeenteraad nog niet heeft?
  • Heeft het onderwerp een groot maatschappelijk en/of financieel belang?

Leden Rekenkamer

 Rekenkamerleden worden door de gemeenteraad benoemd voor 6 jaar. 

Huidige Rekenkamerleden:

  • Dries Bartelink (voorzitter)
  • Janine van Roon
  • Wouter Zijlman
  • Tello Heldring

Contact

Wilt u contact met de Rekenkamer? Stuur een e-mail naar Coby Vos, secretaris van de Rekenkamer. 

Jaarverslagen

Aan het einde van het jaar maakt de Rekenkamer een jaarverslag. Hierin staat welke onderzoeken zijn afgerond, welke nog lopen en of het beschikbare geld goed is besteed.

Lopende onderzoeken

Investeringen

De Rekenkamer is in het 4de kwartaal van 2025 gestart met een onderzoek naar investeringen van de gemeente. De verschillen tussen begrote en werkelijke uitgaven voor investeringen zijn aanzienlijk. Bekeken wordt in hoeverre het beleid en de praktijk rond gemeentelijke investeringen doeltreffend en beheersbaar zijn, en hoe de raad kan sturen op risico’s en gevolgen van afwijkingen. In opdracht van de Rekenkamer onderzoekt Verheij Advies het huidige beleid en de huidige praktijk rond het begroten en bijsturen van investeringen. Verder wordt gezocht naar de oorzaken voor de verschillen tussen begrote en werkelijke uitgaven voor investeringen.

Afgeronde onderzoeken

1.  Toezicht en Handhaving, Openbare Orde & Veiligheid (2025)

2. Grip op de Buitenruimte (2025)

3. Dienstverlening (2023)

4. Processen Jeugdzorg (2022)

5. Effectiviteit woonbeleid (2022)

6. Buurtparticipatie in Gooise Meren (2021)

7. Externe inhuur in de gemeente Gooise Meren (2020)

8. Quickscan Jeugdzorg Gooise Meren (2020)

9. Sturing grote projecten (2019)

10. Grip op regionale samenwerking (2018)

11. Privacy in het Sociaal Domein (2017)

12. Effectmeting onderzoek Lokaal Economisch Beleid (2017)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderzoeksprotocol Rekenkamer Gooise Meren