Schootsvelden Zuidoost, verleggen Mariahoeveweg en P2

De hoofddoelstelling van het project is de herinrichting van de oude rijksweg A1 en het terugbrengen van de groene landschapsstructuur van de Schootsvelden, het herstellen van het aanzicht van Muiden, het realiseren van een nieuwe en verlegde Mariahoeveweg en het verlagen en vergroten van de parkeerplaats P2. Het eindresultaat is een helder en beleefbare landschap met een duidelijke entree van Muiden, een duurzaam veilig ingerichte gebiedsontsluiting en goed bereikbare parkeervoorzieningen (P2) met voldoende capaciteit buiten de vesting. We houden rekening met een natuurijsbaan en een voedselbos.

De gemeenteraad heeft het uitvoeringskrediet op basis van het vastgestelde definitief ontwerp verleend. Het nieuwe bestemmingsplan is onherroepelijk. De uitvoering start begin 2025 en gebeurt in fasen. Het werk is in 2028 klaar.

Planning

  • Nota van Uitgangspunten vastgesteld mei 2020
  • Inrichtingsplan vastgesteld op 6 oktober 2021
  • Bestemmingsplan Schootsvelden Zuidoost vastgesteld 5 juli 2023
  • Aanleg vrij liggend fietspad vastgesteld 5 juli 2023
  • Vergunningen voor start voorbereidende werkzaamheden zijn verleend
  • Uitvoering van het werk 2025-2028 in fasen:
    • Ruwbouwfase begin 2025-voorjaar 2025: het realiseren van een tijdelijk P2, het verlengen van de Herengracht en gedeeltelijk ontmantelen van  P2 en het voorbelasten met zand van het nieuwe tracé van de Mariahoeveweg
    • Afbouwfase najaar 2026-najaar 2027: verleggen kabels en leidingen, afbouw nieuwe Mariahoeveweg inclusief aanleg vrij liggend fietspad, realiseren nieuwe P1 met overloopparkeren/natuurijsbaan, verwijderen huidige Mariahoeveweg en tijdelijke P2
    • Inrichtingsfase najaar 2027-medio 2028: doortrekken, graven en dempen van sloten, afwerken landschap, inzaaien en aanbrengen beplanting, bewegwijzering en verlichting

Werkzaamheden ruwbouwfase

Kaart werkzaamheden ruwbouwfase (JPG, 84 kB)

  • We verlengen de Herengracht tot aan de Mariahoeveweg. Hierlangs komen 2 plekken waar touringcars kunnen parkeren (zie bruin op de kaart)
  • Langs de verlengde Herengracht komen 2 parkeerplekken voor touringcars, die via een tijdelijke minirotonde gemakkelijk kunnen keren. Langs de Herengracht komt een stoep tussen de minirotonde en de Keetpoortbrug om de parkeerterreinen goed bereikbaar te houden
  • Er komt een minirotonde met aansluiting op beide parkeerterreinen  (zie bruin op de kaart)
  • Er komt een tijdelijk parkeerterrein ten zuiden van Fort H en een deel van het huidige P2 blijft bestaan. Beide terreinen ontsluiten we via de minirotonde. Straatstenen die vrijgekomen zijn bij de herinrichting van  P1 en  uit P2 gebruiken we voor de verlenging van de Herengracht, minirotonde en het tijdelijke parkeerterrein
  • Een groot deel van parkeerterrein P2 en de Lange Muiderweg gaat weg (zie kruis op de kaart)
  • Zand uit Bredius en P1 en eventueel uit P2 en Lange Muiderweg gebruiken we voor het nieuwe tracé van de Nieuwe Mariahoeveweg en de nieuwe ontsluiting voor Fata Morgana. Door het gewicht klinkt de veenondergrond in om straks een stabiele weg te kunnen aanleggen (zie geel op de kaart).
  • We graven sloten en maken deze weer dicht om het waterpeil in balans te houden

Het proces is in deze fase:

  1. 0pre-initiatief
  2. 1initiatief
  3. 2definitie
  4. 3ontwerp
  5. 4voorbereiding
  6. 5realisatie
  7. 6nazorg

Uitleg over de fases.

Alle documenten

Fase 3 - ontwerp

Fase 2 - definitie

Vastgestelde documenten

Fase 0 - pre-initiatief

Vastgestelde documenten

Overige informatie