Vol stroomnet

In Noord-Holland, waaronder Gooise Meren, is het elektriciteitsnet overbelast door de toenemende vraag naar stroom. Dit probleem heet netcongestie. Grote gebruikers zoals bedrijven en instellingen merken hier de gevolgen van, huishoudens nog niet. Er is nu geen ruimte voor extra aansluitingen voor grootverbruikers. De netbeheerders TenneT en Liander werken aan oplossingen. De gemeente zoekt manieren om de druk op het net te verlagen. Als uw bedrijf of organisatie te maken heeft met netcongestie, neem dan contact met ons op voor advies en mogelijke oplossingen.

Netcongestie: onvoldoende ruimte op het stroomnet

Netcongestie betekent dat er te weinig ruimte is op het elektriciteitsnet om de groeiende vraag aan te kunnen. Dit komt door:

  • Meer woningen en bedrijven
  • Meer elektrische voertuigen
  • Meer warmtepompen
  • Het groeiende gebruik van zonnepanelen

De netbeheerders Tennet en Liander kunnen het netwerk niet snel genoeg uitbreiden om deze vraag op te vangen.

Gevolgen voor grootverbruikers

Voor bedrijven en instellingen met een grote elektriciteitsaansluiting (meer dan 3x80 ampère) is er op dit moment geen mogelijkheid om de aansluiting uit te breiden. Dit geldt bijvoorbeeld voor grote bedrijven, scholen, zwembaden en andere gebouwen met een hoog energieverbruik. Deze gebruikers kunnen alleen elektriciteit krijgen als er ruimte op het net vrijkomt. Dit kan door het netwerk versterken of door elektriciteit op andere momenten te gebruiken (congestiemanagement).

Huishoudens merken nu niets

Voor huishoudens (kleinverbruikers) is er voorlopig geen probleem. U kunt blijven rekenen op een betrouwbare elektriciteitslevering, ook al groeit de vraag naar stroom.

Wat we eraan doen

De gemeente, TenneT en Liander werken samen aan oplossingen, zoals:

  • Uitbreiding van het netwerk: nieuwe elektriciteitshuisjes, stations en verbindingen
  • Slim energiegebruik: via bijvoorbeeld energiehubs en slimme laadpalen. Het project Gooimeer Energie op bedrijventerrein Gooimeer is een voorbeeld van hoe dit in de praktijk werkt

Neem contact op als uw bedrijf hulp nodig heeft

Als uw bedrijf of organisatie te maken heeft met netcongestie, kunt u op de websites van TenneT en Liander meer lezen of contact opnemen met de verantwoordelijke netbeheerder.

Of neem contact op met de gemeente via het contactformulier. Wij komen graag met u in contact om mogelijk advies te geven en helpen bij het zoeken naar oplossingen.

Tips om slim om te gaan met stroom

We helpen inwoners bewust en slim met energie om te gaan. Wat u zelf kunt doen:

  • Verspreid stroomgebruik. Gebruik zware apparaten zoals wasmachines, drogers en vaatwassers niet allemaal tegelijk – en bij voorkeur buiten de piekuren: tussen 7.00 en 9.00 en 17.00 en 21.00. Veel moderne apparaten hebben een uitgestelde startfunctie
  • Laad elektrische auto slim op. Laad bij voorkeur ‘s nachts of midden op de dag als er veel zonne-energie beschikbaar is. Gebruik een slimme laadpaal die automatisch laadt wanneer het stroomnet minder belast is
  • Gebruik apparaten met een energielabel A+++. Energiezuinige apparaten verbruiken minder stroom en helpen zo het net te ontlasten én uw energierekening te verlagen
  • Zet apparaten volledig uit. Apparaten die op stand-by staan, verbruiken nog steeds stroom. Zet ze dus helemaal uit als u ze niet gebruikt
  • Gebruik een slimme meter of energiemanagementsysteem. Deze geven inzicht in uw verbruik en helpen u bij het plannen en spreiden van uw stroomgebruik over de dag
  • Kook buiten de piekuren. Elektrisch koken rond etenstijd draagt bij aan de piekbelasting. Als het mogelijk is: kook iets eerder of later, of gebruik een warmhoudfunctie
  • Deel kennis en ervaringen. Praat met buren, familie en vrienden over energiegebruik. Samen leren en bewustwording vergroten helpt iedereen

Zie ook zetookdeknopom.nl.

Deelproject van: