Algemene Beschouwingen 2025 | CDA Gooise Meren
“Maatregelen zonder concrete inhoud zijn geen oplossing, maar een bestuurlijke schijnbeweging."

De voorliggende Perspectiefnota 2026 ademt urgentie en ambitie. Maar waar ambitie niet wordt ondersteund door heldere keuzes, transparante onderbouwing en een scherpe prioritering, blijft slechts een papieren werkelijkheid over. Als CDA zijn wij kritisch over het financiële pad dat het college voorstelt.
Het college presenteert acht maatregelenpakketten om de structurele tekorten op te lossen. In theorie lijkt dit een gebalanceerde mix van besparingen en inkomstenverhoging. Wij zien echter een zorgwekkend gebrek aan detail en uitvoeringskracht.
Het CDA maakt zich grote zorgen over het uitblijven van duidelijke politieke keuzes. Er wordt wel gesproken over “richtinggevende inzet”, maar de begroting wordt op deze manier opgetuigd met aannames en veronderstellingen, zonder dat er daadwerkelijk wordt gekozen.
Onze fractie mist:
- een concrete prioritering: wat doen we wel, wat niet meer?
- een heldere impactanalyse per pakket: wie wordt geraakt, wat zijn de gevolgen?
- duidelijke alternatieven: wat zijn de scenario’s als sommige maatregelen niet uitvoerbaar blijken?
Het CDA wil geen begroting die sluitend is op papier, maar wankel is in de praktijk. Een solide financieel beleid vergt realisme, degelijkheid en politieke moed om duidelijke keuzes te maken. Deze perspectiefnota kiest te vaak voor de vlucht naar voren: abstracte maatregelen, onzekere opbrengsten, en forse lastenverzwaring als sluitstuk.
Als CDA zijn we kritisch als het moet maar ook constructief waar mogelijk. Daarom presenteren wij dan ook een alternatieve set van 5 pakketmaatregelen die recht doet aan de CDA-kernwaarden: solidariteit, rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid en publieke gerechtigheid.
1. Verscherpte uitgavenbeoordeling
- Zero-based budgeting op alle programma’s: niet verlengen tenzij bewezen effectief.
- Instellen van een tijdelijke ‘prioriteitencommissie’ die 10% van alle beleidsposten doorlicht op nut, noodzaak en uitvoerbaarheid.
- Bevriezen van nieuw beleid tenzij financieel neutraal of extern gefinancierd.
2. Kostenbewuste sociale agenda
- Ondersteuning kwetsbaren behouden, maar versobering van bovenwettelijke regelingen (denk aan collectieve aanvullingen of brede minimaregelingen zonder toets).
- Samenvoegen van welzijnscontracten: minder versnippering, meer prestatiegericht welzijnswerk.
- Stimuleren van informele zorg en burenhulpnetwerken met één regisseur per kern.
3. Inkomenskant: gezonde lastenverdeling
- Geen extra OZB-stijging boven inflatiecorrectie, tenzij aantoonbaar noodzakelijk.
- Wel ruimte voor differentiatie binnen het tarievenstelsel:
- Verhogen toeristenbelasting en parkeertarieven voor bezoekers (niet voor inwoners)
- Gedifferentieerde leges voor aanvragen boven een bepaalde WOZ-waarde
4. Investeringen met rendement
- Geen onrendabele investeringen meer in stenen of prestigeprojecten.
- Wel blijven investeren in woningbouwversnelling en verduurzaming, mits het investerend rendeert (bijv. via grondexploitatie of energieopbrengsten).
- Stopzetten van projecten zonder planvorming of waar al jaren stilstand is.
5. Interne organisatie & inhuur
- Bevriezen formatiegroei gemeente t/m 2027 tenzij noodzakelijk voor wettelijke taak.
- Maximeren inhuur (max. 10% van loonsom), met verplicht afbouwplan.
- Samenwerking in de regio intensiveren bij administratie, toezicht, handhaving.
6. Monitoringsplicht
- Elke 6 maanden: overzicht “voortgang bezuinigingen en structurele tekorten”
Een sluitende begroting is geen doel op zich, maar een voorwaarde voor een betrouwbare overheid. Door kritisch te kijken naar uitgaven, te kiezen voor wat echt werkt en lasten eerlijk te verdelen, blijft Gooise Meren sterk – ook ná het ravijnjaar.