Overzicht lokale heffingen
Lokale heffingen zijn algemeen of hebben betrekking op een bestemming.
Algemene heffingen
- Onroerendezaakbelasting (OZB)
- Roerende zaakbelasting (RZB)
- Precariobelasting buizen, kabels en leidingen
- Precariobelasting overige zaken
- Toeristenbelasting
- Watertoeristenbelasting
- Reclamebelasting
- Parkeerbelasting
Bestemmingsheffingen
- Rioolheffing
- Afvalstoffenheffing
- Lijkbezorgingsrechten
- Liggelden
- Marktgelden
- Bouwleges
- Overige leges
Voor bestemmingsheffingen geldt dat de vast te stellen tarieven niet mogen leiden tot geraamde opbrengsten die hoger zijn dan de geraamde kosten (maximaal kostendekkende tarieven).
Het doel van deze paragraaf lokale heffingen is om op één centrale plaats in de begroting alle zaken met betrekking tot de lokale heffingen te groeperen en inzicht te geven in:
- het gemeentelijk beleid (in hoofdlijnen) dat voor de lokale heffingen geldt;
- de tariefvoorstellen 2019;
- de lastendruk.
Beleid lokale heffingen
De lokale heffingen zijn een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente. Het beleid van de lokale heffingen is vastgelegd in verschillende verordeningen en is in de voorbereiding van de fusie zoveel mogelijk geüniformeerd. Vanaf 2018 zijn alle verordeningen geharmoniseerd. De laatste geharmoniseerde verordeningen zijn eind 2017 vastgesteld. Dit betreft de verordeningen parkeerbelastingen, rioolheffing en vermakelijkhedenretributie. Laatstgenoemde retributie is vervolgens op 7 maart 2018 ingetrokken en vanaf 2018 niet meer van kracht.
In deze begroting wordt voorgesteld om de indexering van de tarieven, voor zover van toepassing, op 2,5 % te stellen, gelijk aan de verwachte stijging van de lasten. Het tarief voor de precariobelasting op kabels en leidingen mag wettelijk niet meer verhoogd worden.
Kwijtscheldingsbeleid
Belastingplichtigen die de belastingschuld niet kunnen voldoen door het ontbreken van (voldoende) vermogen of inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen. Het beleid dat hierbij gehanteerd wordt, ligt vast in de Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2017. Voor de afvalstoffenheffing wordt in 2019 kwijtschelding verleend tot maximaal het tarief behorende bij een meerpersoons huishouden. Voor andere gemeentelijke belastingen wordt geen kwijtschelding verleend.
Belastingen op onroerende zaakbelastingen Gooise Meren 2019 (OZB)
De berekening en de vaststelling van de OZB tarieven 2019 is feitelijk een reken technische aangelegenheid, omdat wordt uitgegaan van de geraamde OZB opbrengst, inclusief indexering. Met gebruikmaking van de gecorrigeerde WOZ waarde (voor belastingjaar 2019 met waarde peildatum 1-1-2018) en de geraamde OZB opbrengst 2019 komen de OZB tarieven voor 2019 voor de gemeente Gooise Meren dan uit op de volgende percentages:
Tariefgroepen | Geraamde OZB opbrengst | Gecorrigeerde WOZ waarde | Percentage |
Woningen eigenaar | 7.949.327 | 10.430.422.000 | 0,0762% |
Niet-woningen eigenaar | 1.403.908 | 1.028.887.000 | 0,1274% |
Niet-woningen gebruiker | 1.031.237 | 887.125.879 | 0,1085% |
Totaal |
Met deze OZB tarieven zal de in de begroting van Gooise Meren geraamde netto OZB opbrengst 2019 van € 10.384.473 worden gerealiseerd.
Effect voor inwoners
Deze nieuwe ozb tarieven hebben bij een gemiddelde WOZ waarde (peildatum 1-1-2018: € 373.000; peildatum 1-1-2017: € 340.000) voor de eigenaren van woningen de volgende effecten:
Gemeente | Gemiddelde OZB aanslag 2018 | Gemiddelde OZB aanslag 2019 | Verhoging |
Gooise Meren | 277 | 284 | 7 |
Belastingen op roerende woon– en bedrijfsruimten Gooise Meren 2019 (RZB)
Naast de onroerende zaakbelastingen biedt de Gemeentewet de mogelijkheid om ook voor roerende zaken een belasting te heffen. Deze belastingen wordt de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten (RZB) genoemd. De totaal geraamde opbrengst voor deze belastingen in 2019 bedraagt afgerond € 37.000.
In artikel 221 (derde lid) van de Gemeentewet is voorgeschreven dat de tarieven voor de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten gelijk zijn aan die van de OZB. Daarom stellen wij u voor de hiervoor genoemde OZB tarieven 2019 ook te hanteren voor de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten in de Gooise Meren 2019.
Om de heffing van de onroerende zaakbelastingen en de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten in 2019 mogelijk te maken is het noodzakelijk om nieuwe belastingverordeningen voor 1 januari 2019 vast te stellen.
Rioolheffing Gooise Meren 2018
Vanaf 2018 wordt rioolheffing opgelegd op basis van de uitgangspunten, zoals vastgesteld door de raad op 12 oktober 2016. Voor woningen is de eigenaar daarvan belastingplichtig; voor niet-woningen de gebruiker/huurder.
Tarieven Gooise Meren 2019
In onderstaande tabel worden de tarieven voor het jaar 2019 weergegeven.
Heffing | Grondslag | Tarief 2019 |
algemene heffingen | ||
OZB woning eigenaar | % WOZ-waarde woning | 0,0762% |
OZB niet-woning eigenaar | % WOZ-waarde niet-woning | 0,1274% |
OZB niet-woning gebruiker | % WOZ-waarde niet-woning | 0,1162% |
RZB | Zie OZB | Zie OZB |
Precariobelasting | Buizen, kabels, draden of leidingen per strekkende m | € 2,50 |
Toeristenbelasting | Per overnachting | € 1,74 |
Watertoeristenbelasting | Per etmaal | € 1,74 |
Heffing | Grondslag | Tarief 2019 |
Bestemmingsheffingen | ||
Rioolheffing woning eigenaar | Per aansluiting op de riolering | € 199,50 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | Niet meer afgevoerd dan 500 m3 | € 194,34 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 501 - 1.000 m3 | € 291,51 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 1.001 - 2.000 m3 | € 583,03 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 2.001 - 5.000 m3 | € 1.360,40 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 5.001 - 10.000 m3 | € 2.915,14 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | > 10.000 m3 | € 5.830,27 |
Afvalstoffenheffing gezinnen | Eénpersoonshuishouden | € 176,79 |
Afvalstoffenheffing gezinnen | Meerpersoonshuishouden | € 277,85 |
Opbrengsten en tarieven lokale heffingen
Op basis van het beleid, de tarieven en volumeontwikkelingen is in de begroting 2019 een totale belastingopbrengst geraamd van circa € 29,9 miljoen. De samenstelling van de voor 2019 geraamde opbrengst ziet er als volgt uit:
Heffing | % aandeel | opbrengst 2019 |
Onroerendezaakbelasting (OZB) | 34,45% | € 10.308.050 |
Roerende zaakbelasting (RZB) | 0,12% | € 37.011 |
Precariobelasting kabels en leidingen | 7,07% | € 2.115.806 |
Precariobelasting grond | 0,13% | € 38.600 |
Toeristenbelasting | 0,74% | € 220.230 |
Reclamebelasting | 0,69% | € 207.000 |
Rioolheffing | 18,63% | € 5.573.540 |
Afvalstoffenheffing | 19,96% | € 5.972.125 |
Lijkbezorgingsrechten | 2,83% | € 847.235 |
Marktgelden | 0,33% | € 97.739 |
Parkeerbelasting | 6,80% | € 2.033.070 |
Bouwleges | 3,69% | € 1.103.713 |
Overige leges | 4,56% | € 1.364.475 |
Totaal | 100,00% | € 29.918.594 |
7 Gebaseerd op gemiddeld verbruik
Grafiek: verdeling opbrengst gemeentelijke heffingen
Lokale belastingdruk voor huishoudens
De lokale belastingdruk voor huishoudens is gerelateerd aan het wonen. Dit betekent berekeningen van de belastingdruk per huishouden (gebruikers en/of eigenaren van woningen) aan de hand van de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de lokale belastingdruk, gerelateerd aan de waarde van de woning. Deze berekeningen zijn indicaties. De gemiddelde (WOZ)-waarde van een woning in Gooise Meren voor belastingjaar 2019 is circa € 373.000.
Gemiddelde woonlasten | |
Afvalstoffenheffing | € 277,85 |
Rioolheffing | € 199,50 |
Onroerendezaakbelasting | € 284,27 |
Totaal | € 761,62 |
Op basis van de gemiddelde WOZ-woningwaarde per gemeente en de gegevens van 2018 zijn voor de gemeente de woonlasten per huishouden van de gemeenten in de regio in beeld gebracht (bron Coelo/CBS).
Gemeente | Gemiddelde WOZ-waarde | Tarief OZB | Mutatie tarief OZB t.o.v. 2017 | OZB bedrag | Riool-heffing | Afval-stoffen-heffing | Totaal woonlasten 2018 | Totaal woonlasten 2017 |
Blaricum | € 575.000 | 0,1183% | -2,8% | € 680 | € 205 | € 278 | € 1.163 | € 1.211 |
Gooise Meren | € 368.000 | 0,0816% | -0,8% | € 300 | € 194 | € 271 | € 765 | € 774 |
Hilversum | € 276.000 | 0,0906% | 3,2% | € 250 | € 209 | € 285 | € 744 | € 732 |
Huizen | € 284.000 | 0,0551% | 0,9% | € 156 | € 207 | € 283 | € 646 | € 615 |
Laren | € 605.000 | 0,1089% | 0,1% | € 658 | € 197 | € 264 | € 1.119 | € 1.058 |
Weesp | € 253.000 | 0,0946% | 3,8% | € 239 | € 209 | € 293 | € 741 | € 729 |
Wijdemeren | € 350.000 | 0,1284% | 0,8% | € 449 | € 286 | € 268 | € 1.003 | € 979 |
Kostendekkende heffingen
In het najaar van 2017 is het onderzoek naar de mogelijkheden van het toerekenen van kosten voor de diverse leges en tarieven afgerond. Per onderdeel worden kostenonderbouwingen opgesteld zodat inzichtelijk wordt gemaakt welke kosten zijn toe te rekenen en wat de inkomsten zullen zijn. Daarnaast zijn de nieuwe rente- en overheadregels van de BBV van toepassing. Hiermee kan de kostendekkendheid worden bepaald.
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld afval | 5.280 |
Inkomsten taakveld afval, excl. heffingen | -10 |
Netto kosten taakveld | 5.270 |
Toe te rekenen kosten kwijtschelding | 210 |
Overhead | 38 |
BTW op exploitatie en investeringen | 1.099 |
Totale kosten | 6.617 |
Opbrengst heffingen | 5.985 |
Dekkingspercentage | 90,5% |
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | 2019 (in € x 1.000) |
Kosten taakveld riolering | 4.761 |
Inkomsten taakveld riolering, excl. heffingen | -362 |
Netto kosten taakveld | 4.399 |
Overhead | 446 |
BTW op exploitatie en investeringen | 728 |
Totale kosten | 5.574 |
Opbrengst heffingen | 5.574 |
Dekkingspercentage | 100% |
Berekening van kostendekkendheid van de begraafrechten | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld begraven | 1.147 |
Inkomsten taakveld begraven, excl. heffingen | -381 |
Netto kosten taakveld | 766 |
Overhead | 446 |
Totale kosten | 1.212 |
Opbrengst heffingen | 816 |
Dekkingspercentage | 67% |
Berekening van kostendekkendheid van de marktgelden | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld marktgelden | 84 |
Inkomsten taakveld marktgelden, excl. heffingen | -3 |
Netto kosten taakveld | 81 |
Overhead | 44 |
BTW | 5 |
Totale kosten | 130 |
Opbrengst heffingen | 96 |
Dekkingspercentage | 74% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld leges | 2.156 |
Inkomsten taakveld leges, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 2.156 |
Overhead | 1.327 |
Totale kosten | 3.482 |
Opbrengst heffingen | 1.915 |
Dekkingspercentage | 55% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges titel 1 | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld leges titel 1 | 869 |
Inkomsten taakveld leges titel 1, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 869 |
Overhead | 413 |
Totale kosten | 1.282 |
Opbrengst heffingen | 730 |
Dekkingspercentage | 57% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges titel 2 | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld leges titel 2 | 1.186 |
Inkomsten taakveld leges titel 2, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 1.186 |
Overhead | 846 |
Totale kosten | 2.033 |
Opbrengst heffingen | 1.137 |
Dekkingspercentage | 56% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges titel 3 | 2019 |
(in € x 1.000) | |
Kosten taakveld leges titel 3 | 100 |
Inkomsten taakveld leges titel 3, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 100 |
Overhead | 67 |
Totale kosten | 167 |
Opbrengst heffingen | 47 |
Dekkingspercentage | 28% |