Programma 4 | Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
Wat willen we bereiken?
Een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de omgeving geënt op de behoeften van inwoners. We streven daarbij naar groei werkgelegenheid, duurzaam toerisme en een passend woningaanbod. Kernbegrippen: samenwerken, participatie, verder kijken (lange termijn), breder kijken (integraal, samenhang). We gaan voor passende en betaalbare woonruimte voor alle inkomensgroepen en huishoudenstypen.
Doelenboom
Wat gaan we daarvoor doen?
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
4.1.1 Klaar voor de omgevingswet
Op 1 januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Op dat moment hebben we een regionale omgevingsvisie en een lokale omgevingsvisie. Hierna volgt de uitwerking in Programma’s en het Omgevingsplan Gooise Meren. In 2019 stellen we samen met de regiopartners een regionale omgevingsvisie vast. Dat jaar starten we ook het proces met stakeholders om te komen tot een lokale omgevingsvisie op basis van de gewenste omgevingskwaliteit.
4.1.2 Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
Binnen Gooise Meren wordt veel ontwikkeld. Het gaat dan om woningbouw maar ook om infrastructurele opgaven rondom wegen en spoor. Daarnaast loopt er een groot gebiedsprogramma gericht op herstel van de cultuur historische waarden rondom vestingen Muiden en Naarden. Voor deze complexere projecten en programma’s en de inbedding hiervan in de bedrijfsvoering is een verbeterslag te maken. Concreet gaat dit over de onderwerpen project control, informatie, participatie en communicatie, raming en doorbelasting en kruisbestuiving en innovatie.
4.1.3 Bestemmingsplannen op orde
Om een goede uitgangspositie te hebben voor de implementatie van de Omgevingswet in 2021, zorgen we dat onze basis op orde is. De vigerende bestemmingsplannen in Gooise Meren moeten hiervoor digitaal goed raadpleegbaar zijn. Hiervoor inventariseren we alle bestemmingsplannen en herstellen we datgene wat nodig is om deze raadpleegbaarheid te verkrijgen.
4.1.4 Uitvoeren ruimtelijke projecten
Projectmatig werken
We managen onze eigen projecten en die van derden met aandacht voor planning, financiën, communicatie, participatie en risico’s. Via 4 sub-projecten maken we een verbetering met het instrumentarium van projectmatig werken bij complexere projecten en programma’s en de inbedding hiervan in de bedrijfsvoering. Participatie en communicatie We zorgen dat de adviesorganen aangehaakt zijn bij alle ruimtelijke ontwikkelingen. Het convenant Adviestraject Adviesorganen is onderdeel van de processen.
Duurzaamheid en kwaliteit
Binnen de projecten zijn duurzaamheid en kwaliteit van de leefomgeving belangrijke items Duurzaamheid en kwaliteit van de leefomgeving worden onderdeel van de overeenkomsten met externe partijen bij gebiedsontwikkeling.
Crailo
We zetten in op een duurzaam Crailo. Voor een goede samenwerking met GEM Crailo B.V. zetten we een eigen projectorganisatie op. In 2019 wordt gewerkt aan het stedenbouwkundig masterplan en ontwerp- bestemmingsplan. Deze worden voorgelegd aan de raad. Hierna volgt per deelgebied een uitwerking.
Bredius
Op basis van een positief raadsbesluit in 2018 over het stedenbouwkundig plan en de grondexploitatie, worden de projectonderdelen verder uitgewerkt. In 2019 wordt het definitieve ontwerp van de sporthal vastgesteld. Hierna volgen de onderdelen: sportvelden en woningen. Het ophogen van de Bredius met zand wordt in dit jaar afgerond evenals het graafwerk van de groenzones eromheen. In het voorjaar wordt de groene strook tussen de sportvelden en wijk Zuidwest ingeplant.
Centrumplan Bussum
Voor de kern Bussum wordt het centrumplan geactualiseerd. We bepalen de ontwikkelrichting voor het centrum t.a.v. wenselijke voorzieningenniveau (winkelen, horeca en diensten, parkeren, bereikbaarheid).
De Krijgsman
In 2019 worden, volgens de huidige planning, tussen de 200 en 300 woningen gerealiseerd. Daarnaast worden de eerste deelgebieden mogelijk over gedragen naar de gemeente. Voor de Krijgsman wordt jaarlijks een werkplan opgesteld en is een meerjarenbegroting gemaakt. Dit geeft inzicht in de kosten/opbrengsten verbonden aan de inzet van de verschillende disciplines ten behoeve van het planproces.
Verder met de Vesting Muiden
We starten met de uitvoering van de oostelijke vestingwallen en het inrichtingsplan voor het Vestingplein. De verlegde Mariahoeveweg, de parkeerplaats P2 en het landschappelijke herstel van het oud tracé A1 wordt met een definitief ontwerp voorgelegd ter besluitvorming. In de zuidwesthoek wordt het Muiderbos hersteld, P1 ingepast en wordt het aanzicht westzijde Vesting met hagen verbeterd met middelen vanuit de compensatiegelden RWS.
Naarden buiten de Vesting
Binnen het gebiedsprogramma Naarden buiten de Vesting wordt de Visie voor Passantenhaven vastgesteld. BOR-gronden Op basis van een positief raadsbesluit in 2018 over het stedenbouwkundig plan, wordt in 2019 op basis daarvan een ontwerp bestemmingsplan opgesteld. Indien alle toetsen positief zijn wordt dit ontwerp bestemmingsplan in procedure gebracht. Het streven is in 2019 het definitieve bestemmingsplan door de raad vast te laten stellen.
Keverdijk
In het voorjaar van 2019 zijn de plannen voor de invulling het multifunctioneel centrum klaar. Medio 2019 wordt ook het nieuwe bestemmingsplan vastgesteld. Hieraan is een intensief participatieproces voorafgegaan. Na de vaststelling van het bestemmingsplan kunnen de omgevingsvergunningen worden verleend voor de bouw van de woningen, het multifunctioneel centrum en de nieuwe moskee. De bouw vindt daarna gefaseerd plaats, zodat er geen extra maatregelen nodig zijn voor tijdelijke huisvesting van voorzieningen. De bouwtijd bedraagt hierdoor circa 2 jaar. Begin 2021 is het project afgerond, worden de nieuwe gebouwen /woningen in gebruik genomen en is ook de openbare ruimte opgeleverd.
Stationsomgeving Naarden-Bussum
Medio 2019 gaan NS en ProRail starten met het verwijderen van sporen, doen zij aanpassingen aan het spoor en de overwegen en verbouwen zij van het stationsgebouw en de perrons. Aansluitend wordt de vrijkomende ruimte aan de westzijde van het station heringericht, waardoor een nieuwe (westelijke) stationsentree met bijbehorende voorzieningen ontstaat. De plannen hiervoor worden in 2019 verder uitgewerkt en aan de raad voorgelegd, waarbij hieraan voorafgaand ook de omgeving wordt betrokken (participatie). Aan de oostzijde wordt in 2019 verder gewerkt aan de uitwerking van de plannen voor het realiseren van extra fietsparkeerplekken en de transformatie/herontwikkeling van de voormalige KIA garage. De planning hiervan is afhankelijk van bestuurlijke besluitvorming.
Bensdorp
Begin 2019 wordt de bouw van Bensdorp afgerond en worden de woningen en bedrijfsruimtes opgeleverd. De inrichting van de openbare ruimte vindt aansluitend plaats. Het project wordt afgerond na de overdracht van de openbare ruimte aan de gemeente (parkeervoorzieningen, wegen).
Mariënburg
Afhankelijk van de planning van de eigenaar van het pensionaat Mariënburg, Slokker Vastgoed BV, zijn de plannen voor een duurzame herontwikkeling van Mariënburg in het voorjaar van 2019 klaar. De plannen zijn een reactie op het door de gemeenteraad van Bussum vastgestelde ambitiedocument voor de ontwikkellocatie. De raad wordt betrokken bij de instemming met de plannen. Na instemming volgt in 2019 het sluiten van de benodigde overeenkomsten met de ontwikkelende partij en het faciliteren van de procedure voor een nieuw ruimtelijk kader.
Huisvesting werven
De voorbereidingen voor de realisatie van nieuwe huisvesting van de gemeentewerven zijn gestart. In het voorjaar van 2019 presenteert het college een projectplan aan de gemeenteraad waarin een voorkeursscenario is uitgewerkt en financieel in kaart is gebracht.
Buitenruimte gemeentehuis Gooise Meren
De voorbereiding voor de herinrichting van de buitenruimte Gemeentehuis is gestart. Mede op basis van wat er aan ideeën uit de participatie wordt aangeleverd vindt eerste helft 2019 de besluitvorming plaats over het uiteindelijke ontwerp. Als alles voorspoedig verloopt kan in de zomer / najaar 2019 het plan worden gerealiseerd.
De Vonk
We kiezen in principe voor het behoud en opknappen van de Vonk, tenzij zou blijken dat dit gebouw moet wijken ten behoeve van een goede verkeersafwikkeling bij de spoorwegovergang en/of het verdiept spoor. Het gebouw blijft onderdeel van onze strategische vastgoedportefeuille.
Gemeentehuizen
Waar nu nog de gemeentehuizen van Naarden en Muiden staan, komen woningen. De verwachting is dat we in het eerste kwartaal 2019 met de bouw in Naarden kunnen starten. Voor Muiden is dat waarschijnlijk een jaar later.
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
Economisch vitaal duidt op de opgave die Gooise Meren zich met haar economisch beleid heeft gesteld: het stimuleren van de werkgelegenheid. Dit vraagt om een vitale economie. De kansen die economen, ondernemers en inwoners hebben waargenomen en die we hebben vastgelegd in de economische visie ‘ruimte voor ondernemerschap’ gaan we de komende vier jaar uitwerken.
4.2.1 Vitale kernen
We gaan binnen centrummanagement de taken en verantwoordelijkheden van centrummanagement in Bussum uitbreiden en dorpsmanagement opzetten voor Naarden en Muiden / Muiderberg. Voor de kern Bussum is de Gebiedsvisie leidend. Voor de nadere invulling van het centrumplan wordt een participatietraject gestart met inwoners en ondernemers.
4.2.2 Werken aan meer werkplekken
Samen met de regio onderzoeken we hoe informele werklocaties gestimuleerd kunnen worden. Uitwerking beoogd in RSA 2019 – 2022. Met ondernemers richten we ons op het toekomstbestendig (duurzaam) beheren en transformeren van werkplekken, o.a. door benutten van stimuleringsmaatregelen en subsidies (provincie). Samen met de Regio maken we werk van (schuif)ruimte voor bedrijven (o.a. Crailo). Uitwerking beoogd in RSA 2019 – 2022.
4.2.3 Ondernemersbeleid en ondernemersloket
We werken samen met ondernemersverenigingen aan een ondernemersbeleid (uitnodigend, waarderen en koesterend). We stimuleren duurzaam ondernemen en hebben extra aandacht voor dienstverlening aan starters, grote bedrijven en bijzondere ondernemersinitiatieven. Bij het ondernemersloket kunnen ondernemers terecht voor informatie over wetgeving, beleid en procedures. We versterken ons ondernemersloket door met accountmanagers te werken, waardoor er voor bedrijven een vast aanspreekpunt is. We houden pro-actief contact met grote bedrijven, centrummanagement en ondernemersvertegenwoordigers.
4.2.4 Waterfront
Op basis van de verkenning van de regio (naar de landschappelijke, ecologische en recreatieve kwaliteiten van het IJmeer en Gooimeer en de daarbij behorende relevante kuststrook) ontwikkelen we een lokale visie Waterfront en havens, die het watertoerisme en recreatie in Muiden, Muiderberg en het Naarderbos een impuls geeft.
4.2.5 Toerisme
Om er voor te zorgen dat meer bezoekers, recreanten en toeristen onze natuur en historie beleven, gaan we inzetten op goede gebiedspromotie en informatie voorziening aan onze bezoekers. Dat doen we door in te zetten op de realisatie van toeristische informatie- en overstappunten en door het in kaart brengen van de recreatieve verblijfsaccommodaties. Ook werken we samen met de regio Gooi en Vecht aan het regionale thematische marketing en promotieplan en werken mee aan de snelfietsroute tussen Hilversum en Amsterdam. Op het gebied van bereikbaarheid, werken we mee aan de verbetering van de parkeervoorzieningen buiten de vesting Muiden en werken we samen met de Regio, provincie en de vervoerspartners aan de OV bereikbaarheid van Muiden.
4.3 Wonen
4.3.1 Passend (meer en beter) woningaanbod
Gooise Meren is een gemeente waar iedereen kan wonen op een manier die zo veel mogelijk aansluit bij de individuele woonwensen en financiële mogelijkheden, waar aandacht is voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen en duurzaamheid een uitgangspunt is. De regionale en lokale woonvisies die in 2017 zijn vastgesteld dragen hieraan bij. Dit betekent dat we inzetten op:
- 1/3 betaalbare woningen in nieuwbouwprojecten
- Meer sociale en middeldure huurwoningen
- In 2019 doen we onderzoek naar de toepassing van flexibele woonconcepten.
- We maken prestatieafspraken met de woningcorporaties.
- De huisvestingsverordening wordt herzien.
4.3.2 Wonen met zorg
De inwoners van Gooise Meren blijven, als ze ouder worden, langer zelfstandig thuis wonen dan vroeger. Ook zijn er meer kwetsbare inwoners die na een begeleidingstraject, in bijvoorbeeld een instelling voor beschermd wonen of een pleeggezin, zelfstandig willen en kunnen wonen. Daardoor is de vraag naar passende woonruimte met allerlei varianten van ambulante zorg en ondersteuning toegenomen en dreigt er een tekort. In 2019 voeren we een haalbaarheidsstudie uit naar innovatie woonzorginitiatieven die voorzien in de vraag.
4.3.3 Huisvesting Statushouders
Statushouders zijn asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben ontvangen en daarom in een eigen woning mogen gaan wonen. Gemeenten zijn vanuit het Rijk verplicht om statushouders te huisvesten. Daarom heeft de gemeente Gooise Meren met diverse woningbouwcoöperaties afspraken gemaakt om woonruimte beschikbaar te stellen. Het COA koppelt de statushouders aan de gemeente. In 2018 had Gooise Meren een taakstelling van 79 statushouders, aan het eind van 2018 is deze groep voorzien van huisvesting. Zoals het er nu uit ziet zal de taakstelling in 2019 ongeveer hetzelfde of lager uitvallen als in 2018. Wij verwachten dat de woningcorporaties ook in 2019 weer in staat zijn om voldoende woningen beschikbaar te stellen.
4.4 Vastgoed
4.4.1 Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
In 2019 pakken we een aantal onderwerpen op, die bijdragen aan het structureel in control zijn op vastgoedgebied en het doelmatig inzetten van ons vastgoed. Zo ontwikkelen we een dashboard met managementinformatie over de vastgoedportefeuille, gaan we door met screenen van bestaande huurcontracten, doen we een inventarisatie van de bezettingsgraden van ons vastgoed en geven we uitvoering aan het (geactualiseerde) grondbeleid.
4.4.2 Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
We voeren in 2019 een standaard werkwijze in voor het berekenen van de kostprijzen van ons vastgoed. Daarnaast doen we onderzoek naar daadwerkelijke verbruiks- en gebruikskosten per object en de mate van doorbelasting van kosten naar gebruikers en binnen de gemeentebegroting. Daarmee geven we uitvoering aan de vastgestelde uitgangspunten uit het in 2018 vastgestelde Strategisch Accommodatiebeleidsplan.
4.4.3 Duurzame inzet van vastgoed
In 2019 starten wij met onderzoeken welke vorm van beheer van multifunctionele accommodaties het meest toekomstbestendig is. Bij dit onderzoek betrekken we het eigendomsvraagstuk voor gebouwen gericht op ontmoeting.
We voeren als eerste gemeente de ESCo-pilot (Energy Service Company) uit om ervaring op te doen met deze innovatieve mogelijkheid om ons vastgoed te verduurzamen. Verder gaan we in 2019 de verduurzamingsopgave concreet vertalen naar maatregelen in gebouwen, op basis van een verduurzamingsplan om in 2030 al het gemeentelijk vastgoed energieneutraal te krijgen; we starten met het vastgoed in eigen gebruik en sportaccommodaties. We voeren een duurzaamheidslening uit voor maatschappelijk vastgoed. Hiermee worden onder andere scholen gefaciliteerd om een verduurzamingsslag te realiseren.
Vastgoed afstoten
We verkopen het vastgoed dat we als gemeente niet nodig hebben om onze maatschappelijke taken te realiseren. In 2019 stellen we een lijst op van het te verkopen vastgoed met bijbehorende planning en leggen dit ter goedkeuring voor aan de raad. Indien historisch erfgoed afgestoten wordt, zorgen we voor een waarborg voor behoud van het erfgoed.
Wat mag het kosten?
B/L | Productomschrijving | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2021 | ||||||||||||
Lasten | Economie | 975.943 | 1.476.966 | 1.523.530 | 1.323.530 | 1.323.530 | 1.323.530 | ||||||||||||
Bestemmingsplannen | 218.022 | 1.228.680 | 946.288 | 539.388 | 491.188 | 491.188 | |||||||||||||
Beheer gemeentelijke gebouwen | 20.038.136 | 4.863.879 | 3.681.115 | 3.670.094 | 3.645.719 | 3.621.617 | |||||||||||||
Ruimtelijke ontwikkeling | 3.596.911 | 3.233.982 | 1.443.830 | 2.716.071 | 1.301.700 | 1.301.700 | |||||||||||||
Projecten | 1.837.598 | 1.954.008 | 3.887.348 | 1.037.348 | 837.348 | 837.348 | |||||||||||||
Bouwen | 1.493.196 | 1.359.558 | 1.261.341 | 1.261.341 | 1.261.341 | 1.261.341 | |||||||||||||
Totaal Lasten | 28.159.805 | 14.117.073 | 12.743.452 | 10.547.773 | 8.860.826 | 8.836.724 | |||||||||||||
Baten | Economie | -1.270.325 | -1.042.560 | -779.076 | -779.076 | -779.076 | -779.076 | ||||||||||||
Bestemmingsplannen | -653 | -57.065 | -57.471 | -57.471 | -57.471 | -57.471 | |||||||||||||
Beheer gemeentelijke gebouwen | -13.357.613 | -3.429.809 | -1.964.273 | -1.964.273 | -1.964.273 | -1.964.273 | |||||||||||||
Ruimtelijke ontwikkeling | -2.295.404 | -1.770.595 | -489.474 | -1.753.244 | -420.744 | -420.744 | |||||||||||||
Projecten | -1.188.668 | -825.000 | -3.650.000 | -825.000 | -825.000 | -825.000 | |||||||||||||
Bouwen | -990.747 | -1.126.813 | -1.134.066 | -1.134.066 | -1.134.066 | -1.134.066 | |||||||||||||
Totaal Baten | -19.103.409 | -8.251.843 | -8.074.360 | -6.513.130 | -5.180.630 | -5.180.630 | |||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 9.056.396 | 5.865.230 | 4.669.092 | 4.034.642 | 3.680.196 | 3.656.094 | |||||||||||||
Programma 4 toevoegingen Reserves | 1.295.057 | 790.925 | - | - | 45.000 | 45.000 | |||||||||||||
Programma 4 onttrekkingen Reserves | -3.472.389 | -1.082.211 | -185.337 | -256.741 | -5.337 | -5.337 | |||||||||||||
Programma 4 reserves saldo | -2.177.332 | -291.286 | -185.337 | -256.741 | 39.663 | 39.663 | |||||||||||||
Resultaat na bestemming | 6.879.064 | 5.573.944 | 4.483.755 | 3.777.901 | 3.719.859 | 3.695.757 |
Investeringen
Het totaal aan voorgenomen investeringen voor dit programma in 2019 bedraagt € 0,1 miljoen (SAAone). Voor deze voorgenomen investering wordt een separaat voorstel aan u voorgelegd. De bijbehorende kapitaallasten van deze voorgenomen investering zijn al in deze begroting verwerkt.
Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2019 ten opzichte van 2018 | (V/N)1 | Verschil |
Programma 4 | V | 1.090.000 |
Vanuit het Cup is een aantal posten in de begroting verwerkt: | ||
De uitvoering van de woonvisie vraagt om extra capaciteit. | N | 90.000 |
Ondernemers op het bedrijventerrein Gooimeer Zuid adviseren, begeleiden en aanzetten tot het realiseren van energiebesparende maatregelen (budgetneutraal; zie programma 9) | N | 200.000 |
Crailo (projectbureau) Voor een goede samenwerking met GEM Crailo B.V. zetten we een eigen projectorganisatie op. In 2019 wordt gewerkt aan het stedenbouwkundig masterplan en ontwerp bestemmingsplan. | N | 150.000 |
Schootsvelden (2018) Dit betreft de afboeking van de boekwaarde ten laste van de Algemene reserve en de overdracht van schootsvelden tegen marktwaarde aan Goois Natuurreservaat | V | 480.000 |
Omgevingswet (invoering 2018) Lagere voorbereidingskosten voor de invoering van de Omgevingswet | V | 270.000 |
Omgevingsvergunning In 2018 wordt vanwege groeiend aantal aanvragen en de complexiteit daarvan extra personeel en een gespecialiseerd bureau ingeschakeld voor de afhandeling aanvragen omgevingsvergunningen. | V | 100.000 |
Vervallen kapitaallasten Gewestkantoor Dit betreft de vrijval van kapitaallasten als gevolg van de verkoop van het Regiokantoor en bijbehorende parkeerplaatsen in parkeergarage Gewest | V | 700.000 |
Diversen Effect beheerplannen (incl. samenvoeging vanuit andere programma’s) | N | 500.000 |
Projectbureau Muiden | V | 200.000 |
Interne rentevoordeel lening Krijgsman (budgetneutraal; zie programma 9) | V | 230.000 |
Overige verschillen | V | 50.000 |
Financieel Beeld CUP 2019-2022
CUP activiteiten (bedragen in €) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Programma 4 | 135.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Woonvisie | 90.000 | - | - | - |
Energiebesparing bij bedrijven | 200.000 | - | - | - |
Dekking energiebesparing uit Alg reserve | -200.000 | |||
Projectorganisatie Crailo | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Projectorganisatie Crailo dekken vanuit GEM | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
Opstellen haven-/watervisie | 25.000 | - | - | - |
Dashboard en kostprijsberekening Vastgoed | 20.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |