Programma 6 | Werk en Inkomen

Wat willen we bereiken?

Wij willen dat meer inwoners participeren op de arbeidsmarkt, hun talenten benutten en economische zelfstandigheid bereiken. De gemeente ondersteunt hen daarbij. Daarnaast streven wij een inclusieve arbeidsmarkt na. De doelen voor 2019 zijn:

  • Invoering programmaplan Inclusieve Arbeidsmarkt:
    • Ondernemers, onderwijs, UWV de gemeente werken samen in de inclusieve arbeidsmarkt.
    • Een aanpak langs drie sporen: werk naar werk, school naar werk en uitkering naar werk.
    • Verbindt economie, duurzaam ondernemen en arbeidsmarkt
      • Kwetsbare werkzoekende jongeren zijn in beeld en worden begeleid naar school en of werk.
      • Implementatie nieuwe verordeningen Participatiewet (herprofilering klanten, completeren kandidatenverkenner, enz.).
      • Uitvoeren pilot duale aanpak statushouders.
      • Uitvoeren regionaal marktbewerkingsplan.

      Inwoners die niet of onvoldoende zelfstandig in hun inkomen kunnen voorzien, worden ondersteund met een wettelijke inkomensvoorziening zoals een bijstandsuitkering. Daarbij streven wij ernaar om uit te komen met de middelen die het Rijk ter beschikking stelt. Daarnaast voeren wij het in 2018 te herijken terug- en invorderingsbeleid in.

      De gemeente ondersteunt inwoners met een laag inkomen met minimaregelingen waardoor armoede bestreden wordt en minimahuishoudens beter kunnen participeren. De landelijk beschikbaar gestelde middelen voor armoedebestrijding worden hiervoor benut. De gemeente biedt ondersteuning en stimuleert mensen mee te doen. Tevens wordt ingezet op het verbeteren van armoedebestrijding bij (gezinnen met) kinderen.

      De gemeente stuurt intensiever aan op de kwaliteit en effectiviteit van de keten van (preventieve) schuldhulpverlening. De doelstelling is met een preventieve aanpak het voorkomen en aanpakken van schulden.

Doelenboom

Wat gaan we daarvoor doen?

6.1 Werk

6.1.1 Inclusieve arbeidsmarkt

We ondersteunen inwoners die niet op eigen kracht kunnen participeren op de Arbeidsmarkt. De aanpak die wij volgen is gebaseerd op drie sporen, namelijk:

  1. Werk naar werk, is preventief en gericht op duurzame inzetbaarheid. Wij brengen het regionale WerkgeversServicePunt in verbinding met het ondernemersloket, zodat lokale ondernemers integraal geadviseerd kunnen worden over economie, arbeidsmarkt en duurzaam ondernemen.
  2. School naar werk, is preventief. Kwetsbare jongeren zijn in beeld, er wordt een trajectplan opgesteld gericht op scholing en werk.
  3. Voor statushouders (medio 2018 240) wordt vooruitlopend op nieuwe wetgeving een pilot uitgevoerd die voorziet in duale aanpak (taal en werk).
  4. Met de nieuwe verordening ‘werk en participatie’ wordt de transitie ‘van uitkeren naar werk’ verder vorm gegeven en wordt geïnvesteerd in het benutten van talenten van uitkeringsgerechtigden. De inzet en ontwikkeling van collectieve voorzieningen worden versterkt, ondersteunen de uitvoering en beperken de vraag naar individuele voorzieningen.
  5. Inwoners die onder de wet banenafspraak vallen zijn geregistreerd in het kandidatenverkenner.

6.2 Inkomen

6.2.1 Inkomensvoorzieningen

Wij bieden inwoners die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien een passende inkomensvoorziening. Door preventie (voorlichting), poortwachtersfunctie, snelle arbeidstoeleiding en een adequaat terug- en invorderingsbeleid kan budgettaire neutraliteit worden nagestreefd.

6.2.2 Armoede en sociaal isolement

De gemeente ontvangt van het Rijk structureel middelen bestemd voor armoedebestrijding onder kinderen. Wij zorgen ervoor dat deze middelen (in natura) bij deze kinderen terechtkomen waardoor zij kunnen meedoen in de samenleving. Om dit te bewerkstelligen worden, als onderdeel van het minimabeleid, de gemeentelijke regelingen voor kinderen in minimagezinnen gebundeld in één Kindpakket. Het Kindpakket is bedoeld voor de bestrijding van armoede onder kinderen tot 18 jaar en wordt geïmplementeerd op 1 juli 2019. In aanvulling op het Kindpakket wordt het contract met Jeugdfonds Sport & Cultuur Noord-Holland voortgezet en de cultuur en sportcarrousel in stand gehouden. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur maakt het mogelijk dat kinderen die opgroeien in armoede kunnen deelnemen aan sport en cultuur. De cultuur en sportcarrousel biedt gratis activiteiten aan zoals vrijzwemmen, Bussum op ijs, toneel/film/muziek uitvoeringen en kindervakantieweek.

6.2.3 Schuldhulpverlening

Het beleidsplan Schuldhulpverlening wordt in december 2018 vastgesteld door de raad. Dit plan vormt het kader dat richting geeft aan de uitvoering van schuldhulpverlening van de gemeente Gooise Meren in de komende vier jaren. Daarbij zijn met name de volgende maatregelen voorzien:

  • Beginnende schulden snel aanpakken door het maken van effectieve samenwerkingsafspraken met regionale, of landelijke partijen en investeren in de professionals in de wijken;
  • Intensivering van de samenwerking in het netwerk, door o.a. het organiseren van netwerk/kennisbijeenkomsten;
  • Financiële educatie. Samen met scholen onderzoeken hoe financiële educatie een structurele plek kan krijgen binnen het onderwijsprogramma en bekendheid geven aan ‘de week van het geld’;
  • Inzetten op voorlichting en communicatie, door o.a. herzien van informatie en communicatie over schuldhulpverlening, als ook het infomeren van intermediairs. Extra aandacht voor het bereiken van laaggeletterden.

De uitvoering van de maatregelen wordt in samenspraak met de betrokken organisaties uitgewerkt. De gemeente stuurt intensiever aan op de kwaliteit en effectiviteit van de keten van (preventieve) schuldhulpverlening. De doelstelling is met een preventieve aanpak het voorkomen en aanpakken van schulden.

Wat mag het kosten?

B/L

Productomschrijving

Rekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Lasten

BUIG

14.172.109

14.729.751

14.619.942

14.619.942

14.557.782

14.557.782

Werkvoorziening

4.010.524

3.614.708

3.774.248

3.709.686

3.474.155

3.373.232

Minimabeleid

2.716.676

2.522.532

2.045.934

2.045.934

2.045.934

2.045.934

Sociale recherche

641.938

611.287

580.859

499.859

499.859

499.859

Totaal Lasten

21.541.247

21.478.277

21.020.982

20.875.419

20.577.728

20.476.805

Baten

BUIG

-11.462.519

-13.930.905

-12.490.905

-12.490.905

-12.490.905

-12.490.905

Werkvoorziening

-352.886

-120.000

-120.000

-120.000

0

0

Minimabeleid

-103.657

-27.500

-27.500

-27.500

-27.500

-27.500

Sociale recherche

-407.197

-417.167

-401.767

-401.767

-401.767

-401.767

Totaal Baten

-12.326.260

-14.495.572

-13.040.172

-13.040.172

-12.920.172

-12.920.172

Resultaat voor bestemming

9.214.988

6.982.705

7.980.810

7.835.247

7.657.556

7.556.633

Programma 6 toevoegingen Reserves

1.440.000

Programma 6 onttrekkingen Reserves

-1.468.055

-501.215

-200.000

-215.000

-180.000

-

Programma 6 reserves saldo

-1.468.055

938.785

-200.000

-215.000

-180.000

-

Resultaat na bestemming

7.746.933

7.921.490

7.780.810

7.620.247

7.477.556

7.556.633

Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2019 ten opzichte van 2018

(V/N)1

Verschil

Programma 6

V

141.000

Belangrijkste verschillen

In 2018 zijn de incidentele formatie-uitbreiding alsmede de projectkosten MVO gefinancierd door een onttrekking uit de Reserve Sociaal Domein. In 2019 gebeurt dit niet meer. Daarentegen zijn er in 2019 enkele CUP-voorstellen ten laste gebracht van de Reserve. Per saldo een nadeel van 301k.

N

301.000

Herschikking uren uitvoeringsdienst: dekking van de uitbreiding van de structurele formatie van de USD is gefinancierd vanuit de integratie-uitkering Sociaal Domein (onderdeel WMO en Jeugd). Deze uitbreiding is voor de gemeente per saldo budgetneutraal (zie ook programma 7).

V

400.000

Overige kleine verschillen

V

42.000

Financieel Beeld CUP 2019-2022

CUP activiteiten (bedragen in €)

2019

2020

2021

2022

Programma 6

-

-

-

-

Verbreden MVO programma

100.000

100.000

100.000

Dekking MVO uit Reserve Sociaal Domein

-100.000

-100.000

-100.000

Toelichting verschil 2018 en 2017

Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2018 ten opzichte van 2017

(V/N)1

Verschil

Programma 6

N

854.000

Verschillen

BUIG

De in 2018 te ontvangen Vangnetuitkering over 2016 ad. € 1,4 miljoen (voordeel) wordt gestort in de reserve Sociaal domein (nadeel). (budgetneutraal)

0

Minimabeleid

Vanaf 2018 wordt de rioolheffing een eigenarenheffing. Hiermee vervalt de kwijtscheldingsmogelijkheid op deze heffing.

V

77.000

Werkvoorziening

De Rijksbijdrage voor de WSW (onderdeel Integratie-uitkering Sociaal Domein op Programma 9) wordt lager. Dit is conform de veronderstelde afname van het aantal WSW’ers. Gemeente Gooise Meren zet dit budget 1-op-1 door aan Tomin waardoor er op dit Programma een voordeel ontstaat. (per saldo budgetneutraal)

V

176.000

Indexering

N

14.000

Personeel/Overhead

Dit verschil heeft enerzijds te maken met de in de inleiding genoemde generieke cao en IKB-effecten.

Daarnaast is medio 2017 de structurele formatie van de USD uitgebreid met circa 10 fte (zie raadsmededeling 325699, d.d. 30 mei 2017). Dekking van deze uitbreiding (ten behoeve van zowel Programma 6 als 7) is gefinancierd vanuit de integratie-uitkering Sociaal Domein (onderdeel WMO en Jeugd (op Programma 7). (Deze uitbreiding is voor de gemeente per saldo budgetneutraal)

N

654.000

Mutatie reserves

Reserve Sociaal Domein

De incidentele formatie uitbreiding alsmede de projectkosten MVO (2017 en 2018) zijn gefinancierd door een onttrekking uit de reserve Sociaal Domein. In 2018 is sprake van minder incidentele kosten en dus een lagere onttrekking aan de reserve (per saldo budgetneutraal).

N

483.000

Overige verschillen

V

44.000