Paragraaf Verbonden Partijen
Een verbonden partij is een rechtspersoon, waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur of stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partijen verhaald kunnen worden op de gemeente. In praktijk is deelname in NV’s, BV’s, VOF’s, CV’s en Gemeenschappelijke Regelingen (per definitie) een verbonden partij. Ook stichtingen en (coöperatieve) verenigingen kunnen onder verbonden partijen vallen, als de gemeente een zetel in het bestuur heeft en financiële risico’s loopt.
Voor de raad is inzicht in de verbonden partijen belangrijk, aangezien het gaat om afwegingen over de taken en activiteiten waartoe de raad de kaders uitzet. Voor het aangaan en onderhouden van contacten met verbonden partijen is het van belang om af te wegen wat de meest doelmatige wijze is om een taak uit te voeren, welke manier de meeste garantie geeft dat de taak wordt uitgevoerd zoals de gemeente voor ogen staat en hoe er voldoende inhoudelijk en financieel inzicht in het uitvoeren van een taak wordt gekregen. Eventuele financiële risico’s van de verbonden partijen zijn meegenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
In deze paragraaf is een overzicht opgenomen van de belangrijkste ontwikkelingen die zich binnen verbonden partijen voordoen. Voor een volledig overzicht van verbonden partijen verwezen we naar de bijlage. De volgende gegevens moeten worden weergegeven:
- de naam en de vestigingsplaats.
- het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt.
- de veranderingen die zich hebben voorgedaan gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente onderscheidenlijk provincie in de verbonden partij heeft.
- de verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
- de verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
Ontwikkelingen
Regio Gooi en Vechtstreek
De komende bestuursperiode zullen op dit vlak de nodige ontwikkelingen in de regio plaatsvinden. In navolging van Gooise Meren zullen naar verwachting ook onze buurgemeenten fuseren, waarmee in de regio uiteindelijk drie gemeenten zullen ontstaan. Dit vraagt om een herziening van de huidige gemeenschappelijke regeling met het oog op een meer democratische en slagvaardige bestuurlijke organisatie van de Regio Gooi en Vechtstreek. In het College-Uitvoeringsprogramma zijn onze activiteiten nader uitgewerkt (zie hoofdstuk 3 vernieuwend samenwerken).
Vanaf maart 2018 is een nieuwe bestuurlijk model in de Regio ingevoerd, waarbij het Algemeen Bestuur niet langer bestaat uit burgemeesters, maar uit de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen (dit zijn wethouders uit de diverse gemeenten). Verder wordt de nieuwe stemhouding ingevoerd volgens het ‘one – man – one vote’ principe, waardoor alle deelnemers een gelijke invloed hebben op besluiten. In 2019 zal duidelijk moeten worden of dit model de leidt tot de beoogde verbindende vorm van besturen.
Een tweede belangrijke ontwikkeling die ook impact kan hebben op de Regio is de bestuurlijke herindeling: de uittreding van Weesp uit de Regio en de fusies tussen Huizen, Blaricum en Laren en die tussen Hilversum en Wijdemeren. De consequenties hiervan zullen in 2019 meer zichtbaar worden.
Een derde ontwikkeling betreft die invloed kan hebben op de Regio Gooi en Vechtstreek betreft de samenwerking tussen de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en Flevoland. Deze samenwerking kan uiteindelijk de vorm van een fusie aannemen, maar voordat het zover is moet er nog wel een proces doorlopen worden. Dit proces zal enige tijd vergen en zeker niet in 2019 al vorm krijgen. Intussen wordt wel aan de samenwerking gewerkt. Een fusiebesluit heeft met name gevolgen voor de GGD, omdat de wet zegt dat de veiligheids- en GGD regio gelijk moeten zijn. De GGD wacht dan ook een fusie met Flevoland.
Naast deze bestuurlijke ontwikkelingen zijn er inhoudelijke ontwikkelingen te melden. Begin wordt 2019 de nieuwe Regionale Samenwerkingsagenda (2019 – 2022) aan de gemeenteraden in de regio aangeboden. Na vaststelling stelt het algemeen bestuur in samenwerking met de colleges een uitvoeringsprogramma op.
In het sociaal domein wordt samen met partners – de aanbieders van jeugdhulp en maatschappelijk zorg – nader vorm gegeven aan de transformatie van de zorg, zodat het voorzieningenaanbod steeds meer de beoogde integrale maatwerkoplossing kan bieden die in de leefwereld van kinderen en inwoners verschil maakt. Het project onderwijs-zorgarrangementen is hier een voorbeeld van.
De inkoop van maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein wordt gecontinueerd en uitgebreid met een aantal nieuwe inkooptrajecten, waaronder ondersteuning Ernstige Enkelvoudige Dyslexie en Wmo taxivervoer. De samenwerking met gemeenten rond inkoop op het fysiek domein wordt versterkt. De ambities in deze worden nog nader bepaald en kunnen wellicht financiële consequenties hebben.
Bescherming en opvang is in 2017 bij de Regio ondergebracht. In 2019 wordt het beleidsplan bescherming en opvang uitgevoerd. De opgave voor 2019 is kwetsbare inwoners goed te ondersteunen, onder meer door beschermd wonen aan te bieden. De financiële consequenties voor 2019 zijn nog niet volledig bekend en nog niet opgenomen in de programmabegroting 2019. Dit betekent dat de gemeenten op dit vlak een begrotingswijziging mogen verwachten. De aanscherping van de Wet Meldcode per 1 januari 2019 leidt naar verwachting tot een toename van adviesvragen en meldingen en daarmee tot meer werk voor Veilig Thuis. Een andere ontwikkeling rond Veilig Thuis die financiële gevolgen kan hebben, betreft de vorming van een Integrale Crisisdienst en de invoering van Multidisciplinaire Aanpak Acuut en Structureel geweld.
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Begin juli 2018 heeft het algemeen bestuur de programmabegroting 2019 van de veiligheidsregio vastgesteld. In de programmabegroting zijn tien beleidsthema’s benoemd waar de kolommen van de veiligheidsregio de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor willen dragen. Zoals vorig jaar al is aangegeven staat de begroting van de veiligheidsregio onder druk. Er zijn geen mogelijkheden meer om te besparen. In de programmabegroting 2019 zijn geen extra middelen gevraagd voor de uitvoering van de tien beleids-thema’s. In eerste instantie wordt gekeken of, en in hoeverre, uitvoering kan plaats vinden binnen de bestaande begroting. Daarbij zullen dan wel keuzes gemaakt moeten worden welke (overige) werkzaamheden niet opgepakt zullen worden. December 2018 zal in het algemeen bestuur een voorstel worden besproken met een concretisering van bovenstaande, inclusief de risico’s en financiële impact.
De besturen van de veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi en Vechtstreek en de GGD-en hebben een intentieverklaring ondertekent in het proces van een eventuele fusie. De verkenning wordt voortgezet.
Stichting Goois Natuurreservaat
Gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland hebben verzocht uit het GNR te treden. Er zijn nu onderhandelingen over de voorwaarde van mogelijke uittreding. Uiteindelijk gaat dit invloed hebben op de verdeelsleutel voor de resterende partijen en zal het bedrag per deelnemende gemeente mogelijk omhooggaan. Het is nog onduidelijk hoe de nieuwe verdeelsleutel er dan uit komt te zien en wanneer deze in werking treedt.
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
Geen bijzonderheden.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband voor de Randmeren in de vorm van een coöperatieve vereniging. Van uit deze coöperatie zorgen de gemeenten gelegen aan deze Randmeren voor het recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren. Naast deze taak streeft de Coöperatie naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en zet het gebied op de recreatieve kaart via gebiedspromotie.
Als gevolg van een verbeterde waterkwaliteit in het Gooimeer neemt de hoeveelheid waterplanten toe. Op een aantal locaties wordt daardoor het recreatief gebruik van het water gehinderd. In 2019 wordt in opdracht van de Coöperatie Gastvrije Randmeren, waterplanten gemaaid om de recreatieve mogelijkheden beter te kunnen benutten. In 2019 is onderzocht of er in het beheersgebied het te maaien areaal van waterplanten kan worden uitgebreid. Indien hiervoor een maaivergunning wordt afgegeven door de Provincie, zal het te maaien oppervlak in 2019 worden uitgebreid (van 450 ha naar 600 ha). Daarnaast heeft de coöperatie een uitvoeringsagenda (UA) opgesteld voor de integrale ontwikkeling van fiets- en (water)recreatie rondom en in de Randmeren. In 2019 wordt gestart met de uitvoering van deze ontwikkelingen.
Werkvoorzieningschap Tomingroep
Tomin zorgt voor werkgelegenheid in de regio Gooi en Vechtstreek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze mensen werken in een Tomin bedrijf en hebben een dienstverband met het werkvoorzieningsschap Tomin. Door veranderingen in de wetgeving vanaf 2015 is de taak van Tomin geleidelijk aan veranderd: niet meer alleen werk bieden aan mensen met de grootste afstand die in de sociale werkvoorziening werken, maar werkgelegenheid kunnen bieden aan iedereen, ongeacht beperking, en vooral werk kunnen bieden aan mensen uit de Participatiewet. Begin 2018 is aan de hand van de geactualiseerde opdrachtformulering van het Algemeen Bestuur het bedrijfsplan ‘Tomin maakt er werk van 2018-2022’ vastgesteld.
- Het bedrijfsplan beoogt om op langere termijn de verliezen in het Schap te compenseren door de omzet in de BV te verhogen. Dit is nodig want de verliezen nemen in het Schap tot 2022 toe door de afnemende rijkssubsidie per werknemer in het Schap. De verhoging van de omzet in de BV vraagt groei. In het bedrijfsplan is uiteen gezet waar de groei kan plaatsvinden en welke nieuwe kansen Tomin BV hiervoor ziet.
- Op grond van deze forecast en onder voorbehoud van de aannames voorziet Tomin een geconsolideerd positief resultaat tussen 2018-2022.
GEM Crailo BV
Voor de herontwikkeling van het voormalige defensieterrein Crailo worden in 2019 de volgende werkzaamheden opgepakt binnen de GEM Crailo BV De start van het opstellen van een stedenbouwkundig masterplan en het vertalen hiervan in een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (Chw). Er wordt een start gemaakt met het circulair slopen van een aantal van de bestaande opstallen. De interne organisatie wordt gevraagd de door de GEM Crailo BV op te stellen stukken te beoordelen.
Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
De archiefdienst van Gooise Meren en Huizen functioneert als gemeenschappelijke regeling, waarin Gooise Meren centrumgemeente is. Het gemeentearchief heeft geen eigen begroting, maar is onderdeel van de afdeling Facilitaire Zaken, Informatisering en Automatisering (FIA).
Elk jaar zijn er twee vergaderingen van de Archiefcommissie, waarin vertegenwoordigers van beide gemeenten elkaar bijpraten over de ontwikkelingen en werkplannen. De commissie heeft een adviserende bevoegdheid richting het college van Gooise Meren.
In de nabije toekomst zullen er keuzes (moeten) worden gemaakt met betrekking tot de toekomst van de eigen archiefdienst. De huidige capaciteit, afgestemd op papieren archiefbeheer, volstaat namelijk niet om de wettelijke taken uit te voeren. Om die reden is er in deze Programmabegroting € 45.000 opgenomen om een inhaalslag te maken. Van structurele aard is dat, nu gemeentelijke overheden steeds digitaler werken, het takenpakket zich uitbreidt met het beheer van digitale archieven en de digitale dienstverlening aan de aangesloten gemeenten en het publiek. Dit vereist versterking.
In de vorige collegeperiode is er een businesscase opgesteld waarin inzichtelijk is gemaakt wat zelfstandige doorontwikkeling dan wel een fusie met het Streekarchief Gooi en Vechtstreek in Hilversum zou inhouden. Nieuwe besprekingen over dit laatste zijn gaande, besluiten zijn nog niet genomen.
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Geen bijzonderheden
Risico’s
Regio Gooi en Vechtstreek
Voor de risico’s wordt verwezen naar de programmabegroting 2019 van de Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin heeft men een uitgebreid risicoprofiel opgesteld.
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Voor de risico’s wordt verwezen naar de programmabegroting 2019 van de Veiligheidsregio. Hierin heeft men een uitgebreid risicoprofiel opgesteld.
Stichting Goois Natuurreservaat
Voor de mogelijke risico’s verwijzen wij u naar de ontwikkelingen.
Bij een faillissement van het GNR zullen de participanten als eigenaren van de stichting de financiële gevolgen voor hun rekening krijgen. Een mogelijk faillissement kan gevolgen hebben voor het beheer van natuur en de recreatieve voorzieningen.
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
Gooise Meren heeft al haar milieutaken ondergebracht bij de OFGV. Op grond van een wettelijke verplichting (Wet VTH) zijn gemeenten verplicht om een groot aantal milieutaken bij een uitvoeringsdienst, in dit geval de OFGV. Dit zijn de zogenaamde basistaken. Daarnaast staat het gemeenten vrij om ook andere taken bij deze dienst onder te brengen. Dit zijn de zogenaamde plustaken. Zoals gezegd heeft Gooise Meren zowel basistaken als plustaken op milieugebied bij de OFGV ondergebracht. Bij een eventueel faillissement van de OFGV loopt Gooise Meren het maatschappelijke risico dat milieutaken niet meer uitgevoerd zullen worden. Dit kan ook niet overgenomen worden door eigen medewerkers aangezien er binnen het ambtelijk apparaat geen milieukennis (meer) aanwezig is. Aangezien er in ieder geval de wettelijke verplichting bestaat om basistaken bij een uitvoeringsdienst onder te brengen (binnen de eigen regio) zal Gooise Meren, net als de andere partners bij de OFGV, ook financieel moeten ingrijpen om het voortbestaan van de OFGV, en daarmee de uitvoering van de wettelijke milieutaken, te garanderen.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Op dit moment is de begroting van de coöperatie Gastvrije Randmeren niet sluitend. Het bestuur heeft opdracht gegeven om de meerjarenbegroting sluitend te maken en heeft hiervoor reeds de nodige maatregelen genomen.
Uitvoeringsagenda:
De projecten die zijn gekoppeld aan de uitvoeringsagenda worden niet uitgevoerd (en bekostigd) door de coöperatie, maar door de afzonderlijke gebiedspartijen zelf gedragen. De proceskosten en eventuele gezamenlijke projectkosten van deze Uitvoeringsagenda kunnen gedekt worden uit de middelen van de coöperatie. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat ingestemd met het inzetten van het restant van de IIVR geleden (die oorspronkelijk bedoeld waren voor gebiedsontwikkeling). Voor een toelichting over de middelen van de coöperatie wordt verwezen naar de
Vermogensbeheer:
De organisatie hanteert een vergelijkbaar risiconiveau als bij toepassing van de wet Fido. De Wet financiering decentrale overheden is van toepassing voor gemeenten. De coöperatie hanteert voor haar beleggingen een beleggingsstatuut (vastgesteld 8 februari 2018).
Gevolgen Faillissement:
Bij een eventueel faillissement van de coöperatie loopt de gemeente Gooise Meren het risico dat de uitvoeringstaken die nu door de coöperatie worden gedaan niet meer worden uitgevoerd. Dit heeft gevolgen voor de recreatieve vaarmogelijkheden die vanuit havens in de gemeente plaatsvinden.
GEM Crailo BV
Voor de herontwikkeling van Crailo is door de raad een Grondexploitatie vastgesteld. Op dit moment is het netto eindresultaat positief. Wanneer het netto eindresultaat negatief is, dan draaien de aandeelhoudende gemeenten op voor het verlies. De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Beheersmaatregel is monitoring en rapportage en risico- management binnen de GEM Crailo BV. Daarnaast worden de gemeenteraden gevraagd garant te staan voor de externe financiering. De deelnemende gemeenten draaien op voor hun deel, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen.
Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
Bij onvoldoende investeren in de archiefdienst voldoet de gemeente niet aan de archief wettelijke verplichting om overheidsinformatie duurzaam te bewaren, te beheren en ter beschikking te stellen voor de samenleving. Wat dit laatste betreft, ook de archiefdienst moet mee in de digitalisering van de dienstverlening.
Tabel: Verbonden partijen
Naam verbonden partij | Vestigingsplaats | Bijdrage |
Regio Gooi en Vechtstreek | Bussum | 9.359.729 |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | Hilversum | 4.267.657 |
Stichting Goois Natuurreservaat | Hilversum | 544.010 |
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | Lelystad | 785.211 |
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. | Harderwijk | 26.718 |
Werkvoorzieningschap Tomingroep | Hilversum | 1.837.567 |
GEM Crailo BV | Laren | pm |
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen | Naarden | pm |
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) | Bussum | pm |
BNG Bank N.V. | Den Haag | pm |
Totaal | 16.820.892 |
De specifieke informatie per verbonden partij is opgenomen in de bijlage verbonden partij
Naam verbonden partij | Regio Gooi en Vechtstreek |
Rechtsvorm | De Regio is een openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. |
Programma | Programma 1: Inwoners en bestuur; Programma 3: Openbare ruimte en verkeer; Programma 7: Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd; Programma 9: Algemene baten en lasten |
Taakvelden
|
|
Deelnemende gemeenten | Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. |
Doel/Openbaar belang | Intergemeentelijke beleidsvorming- en afstemming dan wel uitvoering van taken op terreinen waarvan vaststaat dat dit toegevoegde waarde heeft in vergelijking met taakbehartiging door de individuele gemeente. |
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft rechtstreekse invloed op de besluitvorming. Elke gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd op basis van een verdeelsleutel van één stem per 10.000 inwoners (met een minimum van twee stemmen per lid). Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is begroot voor het jaar 2019 op € 9.359.729 |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 13.321.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 34.236.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 0,39 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 12.308.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 32.946.000 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 0,37 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is € 1.013.000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. |
Naam verbonden partij | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
Rechtsvorm | De Veiligheidsregio is een openbaar lichaam op basis van de Wet veiligheidsregio's en de Wet gemeenschappelijke regelingen. |
Programma | Programma 2: Veiligheid |
Taakvelden | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
Deelnemende gemeenten | Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. |
Doel/Openbaar belang | De veiligheidsregio heeft tot doel door samenwerking doelmatig georganiseerde en gecoördineerde preventieve en repressieve brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen en rampen in het verzorgingsgebied te verzorgen. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur heeft zeven leden (met zeven plaatsvervangers). De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. Daarmee heeft zij rechtstreekse invloed. Een en ander is geregeld in de gemeenschappelijke regeling. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is begroot voor het jaar 2019 op € 4.267.657 |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.093.091 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 15.414.852 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 0,07 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.023.091 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 14.494.031 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 0,07 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is € 70.000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de reserve crisisbeheersing en rampenbestrijding. |
Naam verbonden partij | Stichting Goois Natuurreservaat |
Rechtsvorm | Stichting |
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en vervoer |
Taakvelden | 5.7 Openbaar groen en (openlucht recreatie) |
Deelnemende partijen | Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, provincie Noord-Holland. |
Doel/Openbaar belang | · De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van aldaar gelegen terreinen, ten einde ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden. · Aan het publiek door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon verzekeren. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur heeft 17 leden en evenzoveel plaatsvervangers. De gemeente Gooise Meren is met 3 leden en zijn/haar plaatsvervanger vertegenwoordigd. De vertegenwoordiger van de Gooise Meren zit ook in het dagelijks bestuur. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 begroot op € 544.010 |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.114.400 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 723.400 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 1,54 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.138.200 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 634.400 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 1,79 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is € 23.800 positief. |
Naam verbonden partij | Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek |
Rechtsvorm | De omgevingsdienst is een openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen. |
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en verkeer |
Taakvelden | 7.4 Milieubeheer |
Deelnemende partijen | De provincies Flevoland en Noord-Holland en de gemeenten Almere, Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren, Weesp en Wijdemeren. |
Doel/Openbaar belang | Deze regeling is opgezet door de deelnemers met als doel een robuuste uitvoeringsdienst te vormen ten behoeve van een adequate uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de provincie Flevoland, de provincie Noord-Holland en de regio Gooi en Vechtstreek. De deelnemers kiezen voor een verbetering van de kwaliteit en de integraliteit van de uitvoering van de taken door deze onder te brengen in deze regionale uitvoeringsdienst. De uitvoering wordt bij de uitvoeringsdienst belegd met het behoud van de eigen bevoegdheden van alle deelnemers. Tevens kan de OFGV taken verrichten op basis van de WABO voor zover de deelnemers hiertoe opdracht verlenen. |
Bestuurlijk belang | Gemeenten en provincies zijn opdrachtgever van de Omgevingsdienst en vormen samen het Algemeen Bestuur (AB). De stemverdeling in het AB is gebaseerd naar rato van de ingebrachte financiële bijdrage per deelnemende partij aan de gemeenschappelijke regeling. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 begroot op € 785.211. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 875.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 4.053.154 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 0,22 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 875.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 4.053.154 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 0,22 |
Geraamd resultaat 2019 | € 0 |
Naam verbonden partij | Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. |
Rechtsvorm | Coöperatieve vereniging |
Programma | Programma 5: Duurzaamheid en Water; Programma 8: Sport en Recreatie, Cultuur en Toerisme |
Taakvelden | 2.4 Economische havens en waterwegen |
Deelnemende partijen | Alle gemeenten gelegen aan Gooi- en Eemmeer en Veluwerandmeren |
Doel/Openbaar belang | 1. Het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren; 2. Het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren; 3. Het bewaren en bevorderen van het natuur- en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren; 4. Het bevorderen van de watersportsector in het gebied van de Randmeren. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit 5 leden, waarvan 1 bestuurder de voormalige blauwe as (leden B) vertegenwoordigt. De gemeente Gooise Meren heeft op basis van haar jaarlijkse bijdrage 4 stemmen in de algemene ledenvergadering. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 begroot op € 26.718. Leden zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie en zijn op geen enkele wijze verplicht om bij te dragen in een eventueel tekort bij de ontbinding van de coöperatie. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | N.t.b. |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | N.t.b. |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | N.t.b. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | N.t.b. |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | N.t.b. |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | N.t.b. |
Geraamd resultaat 2019 | N.t.b. |
De begroting van de coöperatie is nog niet opgesteld, hierdoor is het niet mogelijk de vermogenspositie aan het begin en eind 2019 te bepalen.
Naam verbonden partij | Werkvoorzieningschap Tomingroep |
Rechtsvorm | BV |
Programma | Programma 6: Werk en Inkomen |
Taakvelden | 6.5 Arbeidsparticipatie |
Deelnemende gemeenten | Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Eemnes en Almere. |
Doel/Openbaar belang | De gemeenschappelijke regeling richt zich op het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met een Wsw-indicatie. Tevens is de doelstelling zoveel mogelijk Wsw’ers richting de reguliere arbeidsmarkt te begeleiden/ontwikkelen. Om dit te bereiken maakt de gemeenschappelijke regeling gebruik van Tomin BV, waar zij een honderd procent deelneming in heeft. De BV heeft een aantal bedrijfsactiviteiten ingericht om de doelstellingen te behalen. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur heeft negen leden en wordt geadviseerd door twee vaste adviseurs. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. |
Financieel belang | De Rijksvergoeding o.b.v. de meicirculaire 2018 ad. € 1.837.567 wordt doorbetaald aan Tomingroep. De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Vooralsnog staat de BV garant voor afdekking van dit risico. Mochten de winst en de Algemene Reserves van de BV echter niet volstaan, zullen de gemeenten zelf extra moeten bijdragen. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.900.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 10.800.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 0,18 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.900.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 10.700.000 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 0,18 |
Geraamd resultaat Werkvoorzieningschap Tomingroep 2019 | Het geraamde resultaat is € 785.000 negatief. In het jaarcontract tussen Tomingroep BV en het Werkvoorzieningschap is vastgelegd dat Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap Tomingroep garandeert. Door de fors dalende wsw-subsidie wordt voor de begroting 2019 een garantiebijdrage door Werkvoorzieningschap Tomingroep ad. € 785.000 voorzien. |
Tomingroep BV | |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 21.400.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 9.700.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 2,21 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 21.400.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 9.700.000 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 2,21 |
Geraamd resultaat 2019 | Het resultaat is € 531.000 positief (na afdracht Werkvoorzieningschap Tomingroep) |
Naam verbonden partij | GEM Crailo BV |
Rechtsvorm | BV |
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en verkeer |
Taakvelden | 8.1 Ruimtelijke Ordening |
Deelnemende gemeenten | Gooise Meren, Hilversum en Laren |
Doel/Openbaar belang | Het doel van de Gebiedsontwikkeling is om een innovatieve en ambitieuze woonwijk te realiseren, waarbij duurzaamheid en de groene omgeving centraal staan, in combinatie met ruimte voor vormen van bedrijvigheid en natuur, zoals beschreven in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo, waarvoor het Ruimtelijk kader het vertrekpunt is geweest. |
Bestuurlijk belang | Aan ieder der aandeelhouders van GEM Crailo BV komt in de aandeelhoudersvergadering van GEM Crailo BV stemrecht toe in de verhouding van deelname van kapitaal in GEM Crailo BV (45% gem. Hilversum, 45% gem. Gooise Meren, 10% gem. Laren. |
Financieel belang | Gem. Hilversum neemt voor 45% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV. Gem. Gooise Meren neemt voor 45% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV. Gem. Laren neemt voor 10% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV. De vennoten zullen bij oprichting van GEM Crailo BV een bedrag inbrengen naar rato van dit aandeel. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | |
Geraamd resultaat 2019 |
Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen |
Rechtsvorm | Gooise Meren is centrumgemeente o.g.v. art. 8 Wgr |
Programma | Programma 9: Algemene baten en lasten |
Taakvelden | 0.4 Overhead |
Deelnemende gemeenten | Gooise Meren, Huizen |
Doel/Openbaar belang | Het Gemeentearchief voert voor de aangesloten gemeenten de Archiefwet uit v.w.b. de historische archivering. Tevens wordt jaarlijks per aangesloten gemeente aan de hand van Kritische Prestatie Indicatoren geïnspecteerd en daarmee toegezien op de kwaliteit van de gemeentelijke Informatiehuishouding. |
Bestuurlijk belang | Gemeente Gooise Meren heeft 1 vertegenwoordiger in de commissie van advies. |
Financieel belang | Gemeente Huizen is jaarlijks een vergoeding aan de centrumgemeente Gooise Meren verschuldigd. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | N.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | N.v.t. |
Geraamd resultaat 2019 | N.v.t. |
Naam verbonden partij | Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) |
Rechtsvorm | Stichting |
Programma | Programma 7: Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd |
Taakvelden | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Deelnemende gemeenten | Gooise Meren, Huizen, Blaricum, Eemnes, Weesp, Wijdemeren, Stichtse Vecht en Laren. |
Doel/Openbaar belang | Talent Primair oefent alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit inzake de openbare basisscholen in de gemeenten Gooise Meren, Stichtse Vecht, Wijdemeren, Weesp, Huizen en de BEL-gemeenten. De gemeenten zien toe op de financiën en werkzaamheden van de stichting en op het functioneren van het bestuur. Daartoe bestaat een bestuurlijke Regiegroep op grond van een samenwerkingsovereenkomst tussen de voornoemde gemeenten. |
Bestuurlijk belang | De bestuurlijke Regiegroep bestaat uit 7 leden. Het betreft de collegeleden met Onderwijs/Talent Primair in portefeuille vanuit de bovengenoemde gemeenten van het werkgebied. De stichting heeft een College van Bestuur (CvB) van maximaal 3 leden en een Raad van Toezicht (RvT) van maximaal 7 natuurlijke personen. In de huidige praktijk bestaat het CvB uit één directeur-bestuurder. De directeur-bestuurder is belast met het besturen van de stichting. De RvT heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directeur-bestuurder en op de algemene gang van zaken in de onder de stichting ressorterende scholen. In de huidige statuten is opgenomen dat 3 leden van de RvT worden benoemd op voordracht vanuit de gemeenten waar de stichting scholen exploiteert. De directeur-bestuurder heeft een actieve informatieplicht. Hij informeert de RvT en de Regiegroep tijdig, zowel over de voortgang als ook wanneer er (financiële) omstandigheden ontstaan die de continuïteit van de stichting in gevaar brengen. |
Financieel belang | De gemeente Gooise Meren heeft een renteloze lening van € 274.413 (€ 132.913 Naarden /€ 96.500 Bussum/€ 45.000 Muiden) verstrekt aan de rechtsvoorganger van de huidige stichting. |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 5.750.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 5.114.634 |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | 1,12 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 5.750.000 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 5.343.358 |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | 1,08 |
Geraamd resultaat 2019 | € 0 |
Naam verbonden partij | BNG Bank N.V. |
Rechtsvorm | N.V. |
Programma | Programma 9: Algemene baten en lasten |
Deelnemende partijen | Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen |
Doel/Openbaar belang | BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen met maatschappelijk belang. Het is de huisbankier van de gemeente. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Gooise Meren heeft 100.698 van de 55.690.720 aandelen in zijn bezit. Muiden heeft 3.510 aandelen en Bussum 97.188 aandelen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). |
Financieel belang | |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | |
Solvabiliteit per 1-1-2019: EV/VV | |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | |
Solvabiliteit per 31-12-2019: EV/VV | |
Geraamd resultaat 2019 |
Jaarlijks voorziet BNG Bank N.V. haar klanten van informatie over de BNG Bank N.V., die zij kunnen gebruiken voor het invullen van hun begrotingsparagraaf over verbonden partijen. Provincies en gemeenten worden geacht daarbij vooruit te kijken tot en met het komende begrotingsjaar, maar helaas kan de bank die financiële informatie niet verstrekken.
BNG Bank N.V. emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank N.V. gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. BNG Bank N.V. gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen.
Overzicht gemeentelijke bijdrage 2019 per verbonden partij verdeeld over de taakvelden.
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
Regio Gooi en Vechtstreek | 0.4 Overhead | 26.395 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 3.960 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 59.840 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 152.806 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 119.680 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 71.391 | |
6.2 Wijkteams | 55.562 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 235.664 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 192.940 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 272.787 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 33.370 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 605.120 | |
7.1 Volksgezondheid | 2.043.581 | |
7.3 Afval | 5.191.503 | |
7.4 Milieubeheer | 59.840 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 20.178 | |
8.1 Ruimtelijke Ordening | 99.733 | |
8.3 Wonen en bouwen | 115.376 | |
Totale gemeentelijke bijdrage | 9.359.729 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 4.267.657 |
Totale gemeentelijke bijdrage | 4.267.567 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
Stichting Goois Natuurreservaat | 5.7 Openbaar groen en (openlucht recreatie) | 544.010 |
Totale gemeentelijke bijdrage | 544.010 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
OFGV | 7.4 Milieubeheer | 785.211 |
Totale gemeentelijke bijdrage | 785.211 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. | 2.4 Economische havens en waterwegen | 26.718 |
Totale gemeentelijke bijdrage | 26.718 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage aan taakveld |
Werkvoorzieningschap Tomingroep | 6.5 Arbeidsparticipatie | 1.837.567 |
Totale gemeentelijke bijdrage | 1.837.567 |