Programma 2 | Veiligheid

Wat willen we bereiken?

Gooise Meren wil een gemeente zijn met leefbare, vitale en veilige wijken. Als gemeente willen we dat inwoners, ondernemers en bezoekers niet alleen veilig zijn, maar zich ook veilig voelen. De gemeente investeert hiervoor in relaties en overlegvormen, zodat in samenwerking met de veiligheidspartners, inwoners en ondernemers een balans gevonden wordt tussen proactief handelen, preventie en repressie. Eigen verantwoordelijkheid is daarin een belangrijk aspect. Om bij te dragen aan veiligheid en veiligheidsgevoel is er extra aandacht voor het terugdringen van criminaliteit en het voorkomen daarvan, voor jeugd, voor polarisatie en voor handhaving. Als het gaat om veiligheid werken we ‘cyclisch’; eerst preventie, dan maatregelen, dan nazorg en evaluatie en op basis daarvan aanpassing op preventie.

Doelenboom

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1 Aanpak criminaliteit

2.1.1 Georganiseerde criminaliteit en ondermijning

Integrale aanpak

Bijna alle gemeenten hebben te maken met ondermijnende georganiseerde criminaliteit. De onderwereld maakt voor illegale activiteiten gebruik van diensten van 'de bovenwereld', bijvoorbeeld drugsgerelateerde criminaliteit, grootschalige fraude, witwaspraktijken en mensenhandel. Op basis van het regionale ondermijningsbeeld van de politie en de lokale ondermijningsbeelden, waaronder het beeld van de gemeente Gooise Meren, blijkt dat in Midden-Nederland en in de regio G&V, drugs en witwassen de grootste en meest ingrijpende problematiek vormen. De komende jaren werken de veiligheidspartners aan een nieuwe werkwijze om georganiseerde criminaliteit effectiever aan te pakken.

We bieden voorlichting en trainingen over georganiseerde criminaliteit en ondermijning aan waardoor partners, inwoners en ondernemers beter in staat zijn vormen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning te herkennen. We benutten de informatie van inwoners, woningcorporaties, scholen, ondernemers, zorg- en welzijnsorganisaties en andere maatschappelijke organisaties om zicht te krijgen op zorgwekkende ontwikkelingen in onze gemeente op dit vlak. We gaan hiertoe een extern, centraal meldpunt voor signalen oprichten en ervoor zorgen dat dit bij inwoners en organisaties bekend is. We geven uitvoering aan de gesignaleerde risicopunten die uit het RIEC analyse van het ondermijningsbeeld Gooise Meren naar voren zijn gekomen. De Wet Bibob wordt toegepast bij signalen van ondermijning.

We gaan netwerkanalyses uitvoeren naar spilfiguren en zorgen voor meer districtelijke samenwerking voor grensoverschrijdende casuïstiek. We kiezen voor probleemgericht werken aan oplossingen vanuit het gedachtegoed: ‘integraal tenzij’, ook als dit organisatie specifieke doelstellingen overstijgt. Hiermee realiseren we meer zicht op wie betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit en ondermijning en op welke locaties criminele en ondermijnende activiteiten plaatsvinden.

Toezicht- en handhavingsacties

We treden op als een zichtbare, aanwezige overheid tegen georganiseerde criminaliteit. We intensiveren gerichte, structurele en integrale toezicht- en handhavingsacties. Bij de aanpak van bonafide partijen uit risico branches of bij risico locaties wordt de Publiek- Private samenwerking opgezocht. We lichten successen en handhavingsactiviteiten in de media structureel uit. We informeren inwoners over risico’s, acties en het herkennen van signalen om hen te betrekken bij de aanpak. Onze partners zijn: RIEC, Politie, Belastingdienst, Openbaar Ministerie, (buur)gemeenten, Inwoners, Ondernemers

2.1.2 Vermogens criminaliteit/high impact crimes

Rol inwoners bij veiliger maken buurt

We willen de eigen rol van inwoners bij veiligheid actief onder de aandacht brengen en meer aandacht hebben voor digitale inzet (buurt-apps etc.). We stimuleren bewonersparticipatie via werkvormen en instrumenten zoals buurtpreventie, Waaks!, WhatsApp-groepen en Burgernet. Wij zetten in op het vergroten van de burgerparticipatie voor meer sociale cohesie waar dat het meest nodig is. Bewoners en ondernemers worden meer betrokken bij het veiliger maken van hun omgeving.

Voorlichting

We zetten in op een heldere voorlichting zodat inwoners meer handvatten hebben om zelf woninginbraken of autokraak te voorkomen. Dit doen wij structureel, maar voornamelijk op die momenten wanneer dit het meest nodig is, zoals tijdens het Donkere Dagen Offensief of tijdens schoolvakanties. Wij verhogen samen met politie en inwoners de ‘heterdaadkracht’. Vanuit de samenwerking in de regio wordt gezocht naar nieuwe invalshoeken en mogelijkheden om woninginbraken, autokraken en diefstallen te bestrijden.

Woninginbraak

We zorgen voor een adequate hotspotaanpak. Er is actieve samenwerking met buurgemeenten en de politie bij de aanpak van woninginbraak, uitgangspunt hierbij is preventie. Er worden gezamenlijke acties georganiseerd in wijken met een verhoogd aantal inbraken om de inbrekers uit de wijk te verdrijven. In goede samenwerking met de politie wordt er actief gehandhaafd op art. 2.44 APV, het vervoeren van inbrekerswerktuigen. Bij constatering maakt de politie een bestuurlijke rapportage op, de gemeente legt de inbreker een last onder dwangsom op van €2.500,- voor elke volgende overtreding. Bestuurlijke aanpak van daders op grond van de APV om de inbrekersgilde in Gooise Meren verder te frustreren.

Fietsendiefstal

We zetten in op het terugdringen van fietsendiefstal Station Bussum Zuid. We voeren onderzoek uit en nemen passende maatregelen in samenwerking met politie, inwoners en relevantie partners (NS) om het aantal fietsdiefstallen in dit gebied terug te dringen.

Bestrijden illegale handel in alcohol en drugs

De aanpak van drugs(overlast) heeft de volle aandacht van de politie en gemeente. Het gebruik van en handel in drugs leidt namelijk tot meer (ondermijnende) criminaliteit en heeft schadelijke effecten voor de volksgezondheid. Wij nemen specifieke bevoegdheden en strafbepalingen op in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). We promoten het melden van illegaal drank verkoop via social media bij het regionaal meldpunt drankkoeriers. De politie en/of gemeentelijke toezichthouders of opsporingsambtenaren houden toezicht op de naleving van deze regels. Onze partners zijn: Politie, Openbaar Ministerie, Buurgemeenten, Woningcorporaties, Ketenpartners, (georganiseerde) Inwoners, Ondernemers.

2.2 Fysieke veiligheid /Rampenbestrijding en crisisbeheersing

2.2.1 Rampen en crisis

Wij gaan de kennis bij eigen personeel verder ontwikkelen en onderhouden. Daar waar nodig bieden wij in- company training aanbieden om kennis verder te ontwikkelen, maar zullen hierbij ook de samenwerking blijven zoeken met buurgemeenten en de veiligheidsregio. Wij stimuleren dat eigen personeel ook deelneemt aan regionale piketten voor de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Wij willen de burger bewust maken van de participatie van eigen veiligheid. Wij promoten de lokale en regionale initiatieven.

2.2.2 Brandveilig leven

Het landelijke programma van de brandweer - brandveilig leven – heeft als doel om de activiteiten rond fysieke en sociale veiligheid van verschillende doelgroepen in hun eigen omgeving te verbeteren. Met name de kwetsbare ouderen zullen de komende jaren onze aandacht vragen. Er is een duidelijke trend zichtbaar van langer zelfstandig wonen en zorg aan huis.

Brandveiligheid is geen exclusief aandachtsgebied voor de brandweer. Het voorkomen en beperken van brand en het voorkomen van slachtoffers vraagt ook inspanningen van anderen: woningcorporaties, zorgorganisaties en verzekeraars. Er worden preventieprojecten uitgevoerd.

2.2.3 Veiligheidsregio

Samenwerking/fusie draagt bij aan het verminderen van de kwetsbaarheid van de Veiligheidsregio, is kostenbesparend en vergroot de kwaliteit bij de uitvoering van de taken. De Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland hebben een concept-intentieverklaring om een fusie te realiseren vastgesteld. Ook de GGD ’en worden daarin betrokken. Een tussen de twee veiligheidsregio’s bestuurlijke fusie stuit evenwel op wettelijke bezwaren. Deze worden in overleg met de ministeries van Justitie en Veiligheid, VWS en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgepakt.

2.3 Sociale veiligheid verbeteren

2.3.1 Persoonsgerichte aanpak (PGA)

We werken aan de doorontwikkeling van de PGA voor verschillende doelgroepen. De PGA richt zich integraal op personen die ernstige veiligheidsproblemen en/of ernstige overlast veroorzaken. Het doel van een persoonlijke aanpak is het verminderen van de overlast en het voorkomen van (nieuwe) strafbare feiten. Een op de persoon toegesneden (mix van) interventie(s) is een succesvolle manier om deze plegers integraal, dus samen met ketenpartners als gemeenten, politie, Openbaar Ministerie (OM) en hulpverlening, aan te pakken. Daarnaast heeft Gooise Meren te maken met een toename van incidenten van personen met verward gedrag. Het gaat hierbij niet alleen om personen met een psychische stoornis maar, veelal om mensen die de grip op hun leven hebben verloren, waardoor het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen. Het is van groot belang dat zorg en veiligheid hand in hand gaan. Door signalen vanuit de zorg en vanuit veiligheid op één plek in de gemeente te delen, te beoordelen en waar nodig monodisciplinair of integraal op te pakken, versterken we zowel de aanpak van veiligheidsvraagstukken als zorgvraagstukken.

De doorontwikkeling van de Persoonsgerichte aanpak vindt plaats in samenwerking met de Uitvoeringsdienst Sociaal Domein (Team Maatschappelijke Zorg) en in relatie met Bescherming en Opvang (zie Programma 7). Om een goed werkende sluitende aanpak te realiseren is de inzet en expertise van de beleidsterreinen veiligheid en zorg vereist. Externe partners zijn inwoners, ketenpartners in de hulpverlening, samenwerkende gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek, het Zorg- en Veiligheidshuis, Veilig Thuis.

2.3.2 Zorg- en Veiligheidshuis

Het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek faciliteert de aanpak van plegers van ernstige overlast en criminaliteit. Deze problematiek – die zich afspeelt op meerdere leefgebieden - is zo complex dat alleen de juiste combinatie van zorg, straf-, en hulpverleningsmaatregelen een oplossing kan bieden. Relevant hierbij is het uitvoeringsprogramma Bescherming en Opvang voor uitvoering van de (regionale) aanpak van personen met verward gedrag en de doorontwikkeling van het Zorg- en Veiligheidshuis.

2.3.3 Jeugd en veiligheid

We willen voorkomen dat (kwetsbare) jongeren overlast veroorzaken, zich misdragen of (verder) in de criminaliteit verzeild raken. Vroegtijdig signalen oppakken van risicojongeren en snel handelen. We zetten een persoonsgerichte aanpak in van jeugdigen die in de criminaliteit dreigen te belanden. Daarbij worden de gezinsleden van de jeugdige nauw betrokken.

De jeugdketen is gesloten. Dat betekent dat partners elkaar weten te vinden en samen de zorgen die er zijn over een jeugdige oppakken. We verbeteren de samenwerking gemeente/ politie/ Boa/ jongerenwerkers/ STAD en partners die betrokken zijn bij de jeugdige, denk aan leerplicht, school , enz.

Preventie

Verminderen van alcohol en drugsgebruik onder (schoolgaande ) jeugd4. We faciliteren en organiseren bijeenkomsten voor jongeren en ouders over alcohol en drugs en de gevolgen daarvan.

Jongeren ontmoetingsplaatsen (JOP)

Indien er binnen een van de woonkernen behoefte is aan een JOP, zal er in goed overleg met de bewoners, jongeren en partnerorganisaties, een JOP worden ontwikkeld, zolang dit geen afbreuk doet aan de openbare ruimte, orde en veiligheid op die locatie.

2.3.4 Radicalisering en polarisatie

In de lokale aanpak radicalisering en polarisatie staat een combinatie van preventie, repressie en nazorg centraal. De gemeente werkt samen met de ketenpartners uit het veiligheids- en sociale domein. Wij nemen deel aan verschillende ((strategische) bondgenoten) overleggen. Waarbij verschillende religieuze instellingen, verenigingen, scholen en andere maatschappelijke instanties bij elkaar komen om te praten over verschillende maatschappelijke aangelegenheden en ervoor te zorgen dat we elkaar weten te vinden.

In regionale overleggen wordt informatie gedeeld en afgestemd om signalen van radicalisering en polarisatie in een vroeg stadium met alle ketenzakelijke partners te delen en voortijdig op te kunnen handelen. In 2019 zetten wij de trainingen voort aan medewerkers om inzicht te krijgen in het proces van radicalisering en het herkennen en duiden van signalen.

2.4 Handhaving

2.4.1 Handhaving/minder overlast

We zorgen ervoor dat Boa’s structureel en flexibel in de avonduren beschikbaar zijn om voor handhaving verschillende soorten van overlast.

2.4.2 Toezicht kinderopvang

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de naleving van de kwaliteit van de kinderopvang binnen de gemeente. Het toezicht wordt uitgevoerd door de GGD Gooi & Vechtstreek. Inspecteurs van de GGD bezoeken instellingen voor kinderopvang en rapporteren daarover aan de gemeente. Indien er sprake is van overtredingen kan tot handhaving worden overgegaan. Dit wordt uitgevoerd door de gemeente.

4 Zie programma 7 Zorg en Welzijn, Jeugd en Onderwijs

Wat mag het kosten?

B/L

Productomschrijving

Rekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Lasten

Brandweer en rampen

4.744.741

5.133.341

4.892.487

4.922.302

4.918.717

4.915.131

Handhaving

1.939.379

1.524.519

607.535

607.619

607.640

607.648

Totaal Lasten

6.684.120

6.657.861

5.500.023

5.529.921

5.526.357

5.522.779

Baten

Brandweer en rampen

-7.800

-

-

-

-

-

Handhaving

-223.570

-150.807

-151.308

-151.308

-151.308

-151.308

Totaal Baten

-231.369

-150.807

-151.308

-151.308

-151.308

-151.308

Resultaat voor bestemming

6.452.751

6.507.054

5.348.715

5.378.613

5.375.049

5.371.471

Programma 2 toevoegingen Reserves

Programma 2 onttrekkingen Reserves

Programma 2 reserves saldo

-

-

-

-

-

-

Resultaat na bestemming

6.452.751

6.507.054

5.348.715

5.378.613

5.375.049

5.371.471

Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2019 ten opzichte van 2018

(V/N)1

Verschil

Programma 2

V

1.158.000

Lagere bijdrage Veiligheidsregio

V

33.000

Lagere bijdrage Regio G&V als gevolg van gewijzigde verdeling van de bijdrage op diverse producten

V

59.000

Lagere kapitaallasten

V

36.000

Lagere dotatie in de voorziening onderhoud gebouwen

V

61.000

Bommenregeling (2018)

Uitbetaling aan KNSF i.v.m. Bommenregeling

V

886.000

Overige verschillen

V

83.000

Investeringen

De voorgenomen investering voor dit programma in 2019 bedraagt € 0,3 miljoen. Met het vaststellen van de begroting wordt het voorbereidingskrediet ‘verbouwing brandweergarage Muiden’ gevoteerd. De bijbehorende kapitaallasten van deze voorgenomen investering zijn al in deze begroting verwerkt.