Programma 9 | Algemene baten en lasten
Wat willen we bereiken?
Gooise Meren is financieel gezond en belast de inwoners en ondernemers niet zwaarder dan voor de gemeentelijke financiële huishouding nodig is. Financieel zorgvuldig duidt op de wijze waarop het bestuur van Gooise Meren om wil gaan met de middelen die ze tot haar beschikking heeft gekregen om taken uit te voeren: zorgvuldig, zuinig en zonder dat een groter beroep gedaan hoeft te worden op inwoners.
Wij staan voor een gedegen financieel beleid en een sluitende begroting. De begroting dient dan ook meerjarig reëel en structureel in evenwicht te zijn. Het is belangrijk om gedegen en strak te begroten en genoeg weerstandsvermogen en -capaciteit te hebben, zodat financiële risico's kunnen worden opgevangen zonder dat dit een nadelig effect heeft op de lopende begroting en de gemeentelijke taken.
Wij willen een klantvriendelijke, dienstverlenende en faciliterende gemeente zijn, die als een i-Overheid op innovatieve wijze de inwoners bereikt en bedient. Willen we de kansen die digitalisering ons hiervoor biedt optimaal benutten, moeten we vernieuwen en versnellen. Hiervoor is het noodzakelijk blijvend te investeren in informatiebeveiliging en digitalisering.
Doelenboom
Wat gaan we daarvoor doen?
9.1 Sluitende begroting
Kritisch op uitgaven en financieel bewust
We zijn kritisch op uitgaven en financieel bewust. Zo gaan we de investeringsprognoses jaarlijks actualiseren waardoor er beter zicht is op toekomstige uitgaven. Ook kijken we of er overbodige reserves zijn en heffen die op, waardoor geld vrij komt om te investeren in de gemeente. Bij nieuwe plannen, ambities of initiatieven kijken we eerst naar reguliere budgetten (oud voor nieuw). Verder dekken we structurele uitgaven met structurele middelen. En als we beleid opstellen, is daar een uitvoeringsnota aangekoppeld. Zo weten we wat de eventuele lasten zijn voor volgende jaren. De gemeenteschuld door middel van leningen dient zoveel mogelijk teruggedrongen te worden. Wij zijn ook kritisch op het verstrekken van subsidies en deze moeten transparant en duidelijk zijn. Tot slot leggen we financiële afspraken expliciet en transparant vast in bestuurlijke besluitvormingsdocumenten zodat altijd duidelijk is wat de financiële consequenties zijn voor gemeente Gooise Meren.
Transparantie
De transparantie van de begroting wordt onderzocht door in overleg met de gemeenteraad de afgelopen begrotingsperiode te evalueren. Dit kan leiden tot een herinrichting van de indeling van de begroting. Door middel van het project digitalisering ven het P&C proces wordt gewerkt aan verbetering van de doorlooptijd en inhoudelijke kwaliteit van de periodieke planning en control documenten.
Gooise Meren in Balans
Gedurende 2017 en 2018 zijn er veel bezuinigingen in het kader van Gooise Meren in Balans gehaald. Zoals aangegeven bij de voortgangsverslagen en het Overdrachtsdossier 2018 is de inkooptaakstelling een aandachtspunt. Het niet volledig realiseren van deze taakstelling heeft meerdere oorzaken:
- in de praktijk blijkt het lastig om inkoopvoordelen in de begroting zichtbaar te krijgen;
- de hoogte van besparingen bij nieuwe inkooptrajecten/aanbestedingen zijn pas duidelijk na afronding en zijn ook pas na inwerkingtreding contract zichtbaar in de (daarop volgende) begroting;
- de aantrekkende economie zorgt voor minder aanbiedingen en hogere inschrijvingen.
De voorgenoemde knelpunten zorgen ervoor dat er opnieuw is gekeken naar mogelijke maatregelen. Onder andere is ingezet op de professionalisering van de inkoopfunctie waarmee rechtmatige inkooptrajecten (aanbestedingen) en een goede balans tussen kwaliteit en prijs nog beter worden geborgd. Daarnaast is aan een extern adviesbureau gevraagd om een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de taakstelling. Het onderzoek onderschrijft de genoemde knelpunten en laat zien welk gedeelte van de taakstelling haalbaar is (zie tabel). Het overgebleven frictiebudget van Gooise Meren in Balans in 2019 en 2020 kan deels worden ingezet als dekking.
Inkooptaakstelling Programmabegroting 2019 (€) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Inkooptaakstelling Perspectiefnota 2017 | 750.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 |
Mutaties (o.a. Voortgangsverslagen 2017) | -380.000 | -320.000 | -320.000 | -320.000 |
Stand Inkooptaakstelling 1-9-2018 | 370.000 | 680.000 | 680.000 | 680.000 |
Geacht nog haalbaar o.b.v. onderzoek* | 136.000 | 183.000 | 191.000 | 191.000 |
Verschil | -234.000 | -497.000 | -489.000 | -489.000 |
Voorstel inzet restant frictiekosten (dekking): | 200.000 | 200.000 | ||
Voorstel om af te ramen (=nadeel): | -34.000 | -297.000 | -489.000 | -489.000 |
*5% van de omvang van de inkooppakketten binnen de scope
De resterende bezuinigingsposten vanuit Gooise Meren in Balans (uit Begroting 2017) blijven niet meer staan als stelpost maar zijn concreet ingevuld, dat wil zeggen de onderliggende budgetten zijn hiertoe verlaagd. Vanaf de komende begroting wordt nog reëler geraamd, door kritisch de uitgaven in de afgelopen jaren van de budgetten te analyseren en concrete voorstellen te doen voor eventuele bijstelling hiervan.
9.2 Lasten stabiel
De komende jaren houden we de OZB op het huidige niveau. De gehanteerde inflatiecorrectie levert per saldo geen lastenverzwaring op omdat lonen en prijzen ook worden aangepast. De kosten die bij de verschillende voorzieningen worden gemaakt, worden zoveel als mogelijk doorberekend naar de gebruiker van die voorziening (‘de vervuiler betaalt’). Daarnaast laten we prijsstijgingen ook in de tarieven doorwerken. Het streven naar maximale (lees: 100%) kostendekking van de verschillende leges en tarieven blijft hierbij het uitgangspunt.
Wat mag het kosten?
B/L | Product | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | |
Lasten | Uitkeringen Gemeentefonds | 22.567 | 22.806 | 18.232 | 18.232 | 18.232 | 18.232 | |
Belastingen | 695.165 | 814.958 | 734.388 | 734.388 | 734.388 | 679.388 | ||
Overige baten en lasten | 256.148 | 427.808 | 598.138 | 565.551 | 557.876 | 555.793 | ||
Rekening van baten en lasten | 4.855.650 | |||||||
Huisvesting Gooise Meren | 1.593.937 | 108.694 | 18.232 | 18.232 | 18.232 | 18.232 | ||
Overhead | 12.539.767 | 15.263.940 | 16.583.641 | 16.326.077 | 16.343.843 | 16.253.486 | ||
Totaal Lasten | 19.963.233 | 16.638.207 | 17.952.631 | 17.662.481 | 17.672.572 | 17.525.132 | ||
Baten | Uitkeringen Gemeentefonds | -64.851.798 | -66.937.570 | -70.777.852 | -70.667.911 | -71.663.480 | -72.304.624 | |
Belastingen | -12.703.425 | -12.889.322 | -12.924.597- | -12.924.597- | -12.924.597- | - 10.754.691 | ||
Overige baten en lasten | -2.822.771 | -3.268.339 | -1.510.168 | -1.774.224 | -1.899.866 | -1.937.270 | ||
Rekening van baten en lasten | -5.478.751 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Huisvesting Gooise Meren | -213 | -85.888 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overhead | -377.550 | -207.762 | -119.325 | -119.325 | -119.325 | -119.325 | ||
Totaal Baten | -86.234.507 | -83.388.881 | -85.331.941- | -85.486.057- | -86.607.268- | - 85.115.910 | ||
Resultaat voor bestemming | -66.271.274 | -66.750.675 | - 67.379.310 | -67.823.576- | -68.934.696 | -67.590.779 | ||
Programma 9 toevoegingen Reserves | 5.561.523 | 6.509.162 | 2.570.507 | 1.689.032 | 1.708.943 | 777.891 | ||
Programma 9 onttrekkingen Reserves | -5.341.607 | -8.604.363 | -1.774.835 | -979.835 | -629.835 | -479.835 | ||
Programma 9 reserves saldo | 219.916 | -2.095.201 | 795.672 | 709.197 | 1.079.108 | 298.056 | ||
Resultaat na bestemming | -66.051.358 | -68.845.875 | -66.583.638 | -67.114.379 | -67.855.588 | -67.292.723 |
Toelichting op de verschillen tussen de cijfers van begroting 2019 ten opzichte van 2018 | (V/N)1 | Verschil |
---|---|---|
Programma 9 | N | 2.262.000 |
Belangrijkste verschillen | ||
Algemene uitkering is conform septembercirculaire 2018 opgenomen. | V | 3.420.000 |
Lagere bespaarde rente (intern renteffect (verlaging van 3 naar 2%) werkt door op alle producten in de programma’s; grotendeels budgetneutraal) | N | 1.800.000 |
Door stijging van o.a. salarissen en ICT wordt er meer overhead doorberekend | N | 1.410.000 |
In 2018 waren en onttrekkingen uit de algemene reserve voor o.a. de schootvelden (€ 480.000), grondexploitaties (€ 152.000), dekking 1 e voortgangsverslag (675.000) | N | 1.307.000 |
In 2018 zijn er onttrekkingen uit algemene reserve geraamd met betrekking tot frictiekosten (€ 100.000), gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (€ 200.000) en organisatieontwikkeling (€ 500.000) | N | 800.000 |
Overige verschillen | N | 365.000 |
Investeringen
Het totaal aan voorgenomen investeringen voor dit programma in 2019 bedraagt € 1 miljoen, waarvan Tractie, zijnde diverse voertuigen ten behoeve van beheer van de buitenruimte (€ 0,4 miljoen), en Automatisering; hard- en software(€ 0,6 miljoen). Met het vaststellen van de begroting worden voor deze voorgenomen investeringen in 2019 kredieten gevoteerd. De bijbehorende kapitaallasten zijn al in deze begroting verwerkt.